Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

30 juni, 2010

Späckat turnéschema för Jaqee

Mångsysslaren och reggaeartisten Jaqee har väldigt mycket på gång det kommande halvåret. Enligt hennes turnéplan är det 28 spelningar inbokade tom 18 november. Av de 28 är 7 bokade i Sverige. Svenska Reggaebloggen kommer besöka den som är en slags uppvärmning inför Uppsala Reggae Festival. 4 augusti blir det spelning på Parksnäckan i Uppsala, och då kommer bloggen med 99% säkerhet vara där. Efter att ha sett Jaqees sönderpratade spelning på URF 2009 så hoppas man på en riktigt fartfylld liveshow, utan att välmenande radioprogramledare lägger sig i.

Här är Jaqees hela turnéplan. Eventuella felaktigheter får stå för Jaqee och kompani.

Jul 03 -Koudju Festival, Brie Comte Robert FRANCE
Jul 10 - Malmö Sommarscen, Malmö SWEDEN
Jul 12 - Bete de scène, Mulhouse FRANCE
Jul 15 - Musiques d ici et d ailleurs, Chalons en Champagne FRANCE
Jul 17 - Rootdown/Deebuzz 10yrs, Mannheim GERMANY
Jul 23 - Splash Festival, Leipzig-GERMANY
Jul 24 - Chant De Foire, Nantes FRANCE
Jul 28 - Bildösunds båten, Stockholm SWEDEN
Jul 30 - Helsingborgs Festival, Helsingborg SWEDEN
Jul 31 - Slussens Pensionat, Orust SWEDEN

Aug 04 - Park Snäckan, Uppsala, SWEDEN
Aug 06 - Urkult Festivalen , Näsåker, SWEDEN
Aug 07 - Reggae Sun Ska, Médoc FRANCE
Aug 08 - Esperanzha Festival, Brussels, BELGIUM
Aug 13 - Cité d Eté - Ville de Chambery (73) FRANCE
Aug 14 - Le Mas en concert, Puget sur Argens, FRANCE
Aug 20 - Festival Couvre Feu, FRANCE
Aug 27 - Waltolper Parkfest, GERMANY

Sep 18 - Le Hangar, Ivry Sur Scéne(94) FRANCE

Oct 02 - Le Silo-Saint Pierre, Perray(91)
Oct 08 - Festival Eklekzik, Luc La Primaude(12)
Oct 09 - Festival Octobre Autrement, Viviers(07) FRANCE
Oct 23 - La Barbacane, Beynes(78) FRANCE
Oct 28 - La Fourmi, Lomoges(87)
Oct 30 - La Luciole, Atencon(61)

Nov 14 - Le Grand Mix, Tourcoing(59) FRANCE
Nov 17 - Inkonst, Malmö SWEDEN
Nov 18 - Konserthuset Annexet, Kristiansand SWEDEN

29 juni, 2010

Sture akustisk i morse!

En god vän och en trogen läsare av bloggen tipsade om att Stures Dansorkester gästade Sveriges Radio P4 Sörmland i morse. Delar av bandet spelade två låtar live och så singeln Tålamod. Hör 23 minuter med Sture i en lång intervju och två akustiska låtar exklusivt. Här är länken! Kolla gärna in två fina foton också.

Bloggen har tyvärr inte möjlighet att recensera de nya låtarna på grund av dålig bandbredd i landsbygd'n, men det fläktar skönt vid Östersjön.

28 juni, 2010

Slag Från Hjärtat med nytt

Inte nog med att Slag Från Hjärtat släppte sitt debutalbum tidigare i år. Nu har man fyra nya låtar på gång. En är redan släppt och heter Slag Från Hjärtat. Ladda ned den från hiphopmagasinet Whoas hemsida, där den blivit utsedd till veckans MP3.

Övriga nya låtar ska släppas inom kort, med tillhörande videor.

27 juni, 2010

Fler skriver om boken

Det är jättekul för författaren Kristian Lönner och förlaget Stenberg-Schentz att också en av de stora, mer seriösa, drakarna skrivit om boken "Jamaica-Sverige", en bok om svensk reggae. Men aldrig hade bloggredaktören trott att både Aftonbladet och Svenska Dagbladet skulle hinna före Svenska Reggaebloggen. Underbetyg till er redaktör, plus i kanten till AB och SvD.

Vad skriver då SvD? Jo, ledarskribenten(!) Per Gudmundson gör kopplingar mellan svensk kultur och svensk reggae.

"[...]det intressanta är förstås att det är svenskt. Vilket tycks helt oproblematiskt när det gäller kultur. ”Det var skånsk reggae som skulle spelas, med svensk musikhistoria i minnet”, heter det exempelvis om Peps.

Faktum är att man skulle kunna göra det här experimentet med hela kulturpolitiken. Man skulle kunna fråga landets kulturelit, som inte sällan tävlar i att förakta flaggviftande svennar, om den vill ha en kulturpolitik som delar ut medel till hela världen enbart efter kvalitet, eller om den vill premiera svensk kultur"
, skriver Gudmundson bland annat.

Läs hela ledaren om Sverige, midsommar och reggae här.

För övrigt är er bloggare lidande av först för mycket stress och sedan en rejäl dos av allt som heter förkylning. Men håll ut, snart är allt som det ska igen. :)

25 juni, 2010

Sjuk midsommar

Er tillönskar jag en glad midsommar! Själv har jag en sjuk midsommar, men semestern har också brutit ut så det blir nog bra det här. Nya inlägg i bloggen efter några dagars kurering från feber och annan skit.

24 juni, 2010

Guvernören i dub!

Albumdebutanterna Daniel Asher & Jah Covenant Band har bjudit in en gammal vän när det dubbas loss. På skivan Stand Tall! finns låten Twelve Tribes. Där gästar inte Governor Andy. Men på dubversionen kan man höra Västeråskompisen Guvernören bidra med skön sång på engelska. Enligt Daniel Asher är det ett dubalbum på gång. Det vill vi höra, eller hur?




Svenska Reggaebloggen har tidigare recenserat och intervjuat bandet. Dessutom vann de nordiska delen av reggae-EM, och får därmed delta i Rototom-festivalen där EM avgörs.

23 juni, 2010

Bloggen tipsar om: Ylijali

Skånsk-norska Ylijali börjar göra sig synliga på reggaescenen. Under juli och augusti har de sju spelningar inbokade just nu(fem i Sverige och två i Norge), bland annat på Öland Roots-festivalen. De har hållit på i snart två år, och enligt bandet självt så är det norska sångerskan och låtskrivaren Mari Eckhoff Tveito som står i centrum. Bandet består av åtta medlemmar och de beskriver att musiken bygger på rootsreggaetraditionen med starka melodier influerad av jazz, pop, folkmusik och mycket mer. I bloggens öron är det långsam roots med luftig jazz.

Bandet har precis gjort klart en EP, och den kommer finnas online inom kort på deras Myspace-sida. Vad bloggen förstår så ligger tre av spåren från EP:n redan ute.

Det finns en video också, till en äldre låt som heter Black Rain.

22 juni, 2010

Chefar

Hörni, er redaktör chefar på jobbet den här veckan, inhoppare för en vecka. Ha därför lite tålamod med blogguppdateringarna.

Fick en påminnelse i huvudet om en grupp som fanns när jag var ung. På 1990-talet var svensk reggae på ett annat sätt. För att påminna också er om hur det kunde låta då får ni nu en härlig video från 1995 eller 1996. Mango Kings hette gruppen och hiten Under di Mango Tree. Tror minsann det är Gary "Leafnuts" Beckford som toastar.

21 juni, 2010

Serien lever upp med Axxionpack

Redan 1 april dödförklarade jag min serie om svenska ljudsystem. Då hade fyra av tio tillfrågade hört av sig. Men drygt tre månader efter starten så hörde ytterligare ett system nyligen av sig: Axxionpack. Jag hade kontaktat dem på en gammal mejladress som knappt används, därför blev det ett sent svar enligt Axel i Axxionpack. Klicka på ljudsystem-etiketten så kan ni läsa om de andra systemen också.

Hur länge har ni kört?

- Man kan säga att Axxionpack startades under 2000 men då hade vi inte namnet Axxionpack, Då var det jag (Axxel) och Andreas (en av Axxionpacks originalmedlemmar) som DJ-ade tillsammans. Axxionpack var från början mitt DJ-namn men vi tog det som soundnamn under 2001.

Hur kommer det sig att ni började?

- Jag kan ju bara tala för mig själv så ni får höra min version. Anledningen till att jag börja spela reggae och framför allt dancehall berodde på att runt 2000 så fanns det inga klubbar i Göteborg som spelade dancehall så enda sättet att höra musiken man gillade var att abonnera lokaler och spela själv. Detta var innan Sean Paul släppte Gimme The Light och dancehallen var "inne", så att säga. Det var mer underground och inte i närheten av så stort som det är i dag. Detta var på den gamla goda tiden då man beställde sina 7:or från Dubvendors katalog och kryssade i en order och faxa över och hade man tur fick man bra grejer.

- Att bli ett sound kom på vägen med DJ:andet och klubbarrarangemangen. Efter att vi tog namnet Axxionpack började vi köra med MC, skaffa dubs och clasha och arrangera ännu mer klubbar.

Vilka ingår i systemet? Vilka har ni som gäster?

- Sedan rätt många år tillbaka så består soundet av mig själv & Peggy. Från början hade vi mer medlemmar men folk hoppade av eller tappade intresset med tiden. Men angående gäster: om en sångare är i huset så får dem i stort sett alltid gästa Axxionpack. Det har blivit rätt många inom den svenska reggaescenen genom åren, t ex gästade Joey Fever, Danjah, Syster Sol och Govenor Andy Axxionpacks set på Öland Roots förra året. Om man kallar de artister vi flygit över och spelat med gäster så har vi kört med bland annat Top Cat, General Levy, Tony Curtis, Rodigan, Collie Buddz och Junior Kelly för att nämna några.

Har någon av er bakgrund från band eller som soloartister sedan tidigare?

- Svar nej när det gäller band och sånt. Min bakgrund är väl att jag fastnade för reggaen för cirka 15 år sen och började ganska direkt samla skivor, senare DJ:a och allt sånt har lett mig till där jag är i dag med Axxionpack. Peggy (bilden) är född och uppvuxen i Västinden så han är ju uppväxt i reggaekulturen och har fått mycket av sin inspiration och glöd för kulturen på det sättet.

Vad utmärker ert system? Stil? Ljudmässigt? Publikmässigt?

- Vi äger inget system men vi ser alltid till att spela på bra utrustning, men när vi abonnerar klubbar så kollar vi alltid att ljudet är bra. Är det inte det så hyr vi in det vi tycker fattas. Vi är inget Sound som är speciellt inne på egna lådor. Det är sjukt fett med Meditative Sounds och alla andra som kör den grejen fullt ut men eftersom Axxionpack mer är ett juggling sound så har vi inte prioriterat det. Det är skillnad på roots steppers-sounden och juggling/clash-sounden när det kommer till just riktigt soundsystem. Stilmässigt så är inte Axxionpack begränsade till någon speciell genre. Vi spelar det inom reggaens ramar som passar respektive spelning. Det är en del av att vara ett bra sound: känna av publiken och märka vad de vill höra. Vi kan spela roots, 80's, dub osv en hel kväll. Vi ger publiken det de vill ha!

Om ni bortser från er själva, vilket är Sveriges bästa system?

- Vet ej. jag respekterar alla sounds, sångare, DJ:s och musiker som håller reggaekulturen levande. Det är najs att relativt nya sounds som bland andra Popeye, Sound of Galore, Wolverine HiFi, Phantom mm. New blood inna di bizniz! Det verkar som att kulturen med ljudsystem har tagit en väldig fart. Fett att det styrs upp clashar mellan två ljudsystem nuförtiden och tråkigt att det inte styrs upp vanliga clashar med dubs med)

Vad utmärker ett bra sound, enligt er?

- Ett bra sound ska ha bra publikkontakt, känna av vibbarna och spela en selection som passar.

Vad har ni för spelningar på gång?

- Just nu, sommaren 2010, så har vi en del på gång. En ny klubb som har premiär i juli och en del andra klubbspelningar är inplanerade. Det rullar på som vanligt kort och gott!

20 juni, 2010

Beenie Man kommer - trots allt

Något har hänt på vägen, den tidigare annonserade och inställda spelningen på KB i Malmö blir nu av. Samma speldag, samma lokal trots tidigare protester mot Beenie Man.

Bloggen har varit i kontakt med arrangören Reggaewarriors igen för att få mer kött på benen vad som hänt, vad de svarar får ni läsa senare. Enligt Sydsvenskan ska en video där Beenie Man menar att han inte är emot homosexualitet, bara vill att homosexuella håller sin läggning för sig, skickats till arrangören och att man därefter ändrat sig. I den säger Beenie Man bland annat: "Homosexuella tror att vi är emot dem. Så länge du är människa är jag inte emot dig. Om du är homosexuell är du homosexuell. Behåll din homosexualitet för dig själv".

För alla Beenie Man-fans är det förstås en seger att han genomför spelningen i Malmö på tisdag, så också för arrangören. Vill du veta mer om evenemanget så finns det i Svenska Reggaekalendern.

19 juni, 2010

Reggaeläsare gillar Afrika

I Svenska Reggaebloggens högst triviala undersökning visar det sig att Elfenbenskusten är det lag vi håller på i högsta grad. Vad beror det på? Deras frejdiga anfallsfotboll, deras svenske tränare eller någon reggaekoppling som jag inte kan se? Hursomhelst tycker jag det är kul att just Elfenbenskusten vann eftersom det är ett av mina favoritlag, tack vare deras glada fotboll.

Delade tvåor i omröstningen kom Danmark och Ghana, en röst efter västafrikanerna från Elfenbenskusten. Fyra kom något överraskande Nordkorea. Hur tänkte ni, ni som röstade? Vore kul om någon av er motiverade er röst i kommentarsfältet.

För balansens skull

Givetvis söker bloggen efter rojalistisk reggae till brudparets ära också. Om det är någon som känner till någon så meddela omedelbart.

Räcker pengarna?

Svenska Reggaebloggen bryr sig. Därför tipsar vi i dag om en av vårens favoriter för att väga upp yran som råder. Kanske behövs det ännu mer apanage?

18 juni, 2010

Och vinnaren är...

För första gången (och tyvärr i väldigt otrimmat skägg) får ni nu se herr och fru Herring dra lott. Det är nästan som en direktsändning eftersom filmen är helt oredigerad och precis filmad. Grattis till vinnaren Hanna Papazi som får Marknadens Soldat, Helt Offs färska skiva!



Rätt svar på frågan vem som i original gjorde låten Klibbiga Toner, som Helt Off gjorde en cover på i början av sin karriär, är Ronny Åström med Peps Blodsband. Svenska Reggaebloggen har skrivit om den bitvis briljanta plattan från 1976, Den Ensamma Människan. Läs gärna mer om låten och skivan här. Notera också min stolthet i början av texten, över tio läsare dagligen. Det var nästan ett år sedan... :)

Tack till alla tävlingsdeltagare! Om någon vecka blir det ny tävling då intresse verkar finnas både från reggaebranschen och er läsare.

Den ultimata festivalkollen!

Festivaler har Svenska Reggaebloggen skrivit om i flera månader. Nu, efter 22 separata texter av varierande längd, ska ni få hela listan på ett ställe, i rätt datumordning. En del har varit, men spara listan som ett minne inför nästa år. Många festivaler är ju årligen återkommande. Kriteriet för att få komma med har varit att minst tre reggaeakter ska vara bokade. Om det ändå saknas något festivalaktigt, hör av er. Nu till listan!

Maj:
15 Bob Marleys minneskonsert, Skärblacka
20 SPHM Vårfestival, Stockholm
27-29 Siesta!, Hässleholm

Juni:
5 Ung Reggae, Eslöv INSTÄLLD
9-13 Ungdomsfestival, Solna
11-13 Clandestino Festival, Göteborg
12 SPHM Rootsfestival, Vinterviken, Stockholm
19 Tunggungfestivalen, Eskilstuna
28-03 juli Peace And Love, Borlänge

Juli:
2-3 Urban Roots, Halmstad
3 Reggae Sunsplash, Nyköping
8-10 Sweden Mail Voices, Östersund
9-10 Baobab Festival, Malmö
9-17 Kristianstaddagarna
16-17 Öland Roots, Sandbergen
23-25 Katapultfestivalen, Ekerö
28-31 Putte i Parken, Karlskoga
29-31 Emmabodafestivalen

Augusti:
5-7 Uppsala Reggae Festival
5-7 Urkultfestivalen, Näsåker
28 Stockholm Reggae Fest
Ev Sommarbaluns, Östersund

17 juni, 2010

Slutspurt

Tävlingen är inne i sitt slutskede. Vill du vinna en färsk skiva med Helt Off ska du svara på min fråga. Gillar du fotboll ska du rösta i min omröstning. Efter tekniska problem kan man nu återigen göra det. Det är det många som har gjort, fler än de som vill vinna Helt Off-skivan. Kanske var frågan för svår? Hursomhelst, i kväll är sista chansen att delta, i morgon dras en vinnare.

Till och med Aftonbladet

Tänk att Aftonbladet, denna mediegigant, hittade svensk reggaes första bok. Det i sig är värt en stor skopa beröm till författaren Kristian Lönner. Att sedan Jamaica-Sverige tur och retur dessutom gillas av recensenten borde lyfta försäljningen en aning.

"I en rejäl hög skitnödig trendkänslighet kan det finnas bra grogrund för internationalism och blomstrande mångkultur. Efter att ha läst Kristian Lönners bok är jag för första gången glad över att jag bor i ett Stockholm som är en nästan lika nervös och löjlig stad som Kingston.", skriver recensenten Martin Aagård.

Svenska Reggaebloggen, som måste vara världens långsammaste på att läsa böcker för recension, kommer också att skriva om boken. Det kommer en slags recension nu i juni, snart har er redaktör semester och då kan det bli fart på bokläsandet.

16 juni, 2010

Hur många kan man vara på en scen?

Svaret på frågan är minst 19. Det var vad LionDub åstadkom under delar av sin konsert i Uppsala på onsdagskvällen. Förutom nio ordinarie i bandet så gästade en afrikansk kör under några låtar. Räknar man dessutom in deras körledare så var de 20, om jag inte missade någon.

Första akten bjöd på mest gamla låtar, uppblandade med ett antal nya. Andra akten bjöd på nya låtar uppblandat med en gammal Marley-cover. I första akten värmde solen och musiken. I andra akten var det nästan bara musiken som värmde, men som den värmde! Konserten i Uppsala visade på kvaliteterna i nya plattan Connected (som Svenska Reggaebloggen recenserade i våras), att låtmaterialet nu är starkare än deras tidigare låtar. Titelspåret var en av de som förstärktes av kören och låten sticker ut som ett mästerverk. Dem A Talk var en annan låt som stack ut i kväll.

Sammantaget, högsta betyg till bandets nya låtar. Det kändes lite segt i första akten trots solskenet, men andra akten var en höjdare. Ett litet minustecken var faktiskt Bob Marleys Africa Unite, som var ett av extranumren. Nu blev det en välfylld konsert med 20 eller 21 låtar. När det är dags för en kortare konsert rekommenderar jag bandet att välja bort några av de äldre låtarna till förmån för de nya.

Några iakttagelser från kvällen: stora delar av Rub-a-dub-stallet var på plats. Förutom LionDub på scen och Internal Dread vid mixerbordet så var Joseph Beckford och delar av First Light där som publik. Dessutom fanns andra ur Uppsalas reggaeliv där på plats som Storsien, Daddy Natural från Natural Way och Andreas Weslien från Meditative Sounds. Nu tillbaka till LionDub.

Låtlista:
  • Trod Forward
  • Woman
  • Have I Ever Told You
  • Battle Inna Babylon
  • Rainbow (Who Tell Me Who)
  • Reggae Music
  • Time Has Come
  • At The Break Of Dawn (?)
    (blev störd av lätt berusad kvinna här i fem minuter)
  • Fire
  • Girlie, Girlie
------------------------------------------------------------------------------------------
  • Run Come Away With Me
  • My One And My Only
  • Dem A Talk
  • Cool And Deadly
  • Judge Not
  • Dance Little Sister
  • Connected
  • One In A Million
  • Love Revolution
--------------------------------------------------------------------------------------------
  • Africa Unite (med Internal Dread som gästsångare)
  • Fly Away

Beenie Man stoppas efter protester

Konserten med Beenie Man 22 juni blir inte av på KB i Malmö. Enligt en artikel i Sydsvenskan så beror det på påtryckningar mot KB, arrangören Reggaewarriors och biljettdistributören. Protesterna har gällt "artistens homofoba texter".

Ibrahim Drammeh på Reggaewarriors tvekar nu inför att boka jamaicanska artister i framtiden och Reggaewarriors måste nu stå för förskottet som betalats till Beenie Man. Journalisten, dancehall-förespråkaren och DJ:en Marimba Roney har reagerat kraftigt mot att konserten blev inställd. Hon har skrivit en välformulerad debattartikel och bildade en Facebookgrupp till stöd för dancehallartister. Så här skriver hon:

"Jag uppmanar alla till tolerans för alla - vi vill se reggae och dancehallartister på våra scener i Sverige. Jag anser att det inte är artisterna, arrangörerna och fansen man ska protestera emot. Att Beenie Man inte tycker om homosexuella kan nog stämma. Men att han på sina konserter idag hetsar till våld mot en viss grupp stämmer inte. Beenie Man, och många andra artister inom dessa genrer, har förstått att det finns bland annat i Sverige en lag som kallas för "hets mot folkgrupp".

Turnerande utanför hemlandet Jamaica är dessa artisters levebröd och något de flesta inte vill riskera, dessa artister tonar ner sina texter betydligt eller väljer bort de låtarna helt. Flera av dem har officiellt också gått ut och bett om ursäkt för texter och skrivit under The Reggae Compassionate Act, bland andra Beenie Man. Buju Banton anklagas fortfarande för att göra våldsam, homofobisk musik, på grund av en låt han skrev när han var cirka 18 år gammal, för nästan 20 år sedan. Hade man frågat en ignorant 18-årig pojke i Sverige vid samma tidpunkt vad han tyckte om homosexuella har jag svårt att tror att åsikten skulle varit väldigt annorlunda mot Buju. Det förekommer absolut homofobiska texter bland reggae och dancehall, precis som att det förekommer bland andra genrer. Rasism, sexism, homofobi, allt finns inom alla genrer någonstans och kommer i uttryck i olika former, texter, bilder etc.

Jag uppmanar alla att se denna musik och dessa artister i sin kontext. Sex mellan män är olagligt i Jamaica, precis som det är i många andra länder i världen. Detta är fel enligt mig. Alla ska ha rätt att älska och leva öppet med vem de vill, oavsett kön, utan att på något sätt bestraffas varken av lagar eller samhällelig, religiös, kulturell moral. Jag är emot all form av våld och hets mot folkgrupp, vilka grupper det än handlar om. Men musik, och reggae och dancehall har gjort det länge, speglar det samhälle det figurerar i och dessa artister lever i ett annat sorts samhälle än Sverige. De växer upp i ett väldigt fattigt land där våld är vanligt och få har råd att sätta sina barn i skolan. De får höra från politiker (och kyrkor gissar jag då Jamaica har flest kyrkor per capita i världen) att homosexualitet är fel, homosexuella är onda, alla pedofiler är homosexuella, homosexuella gäng beväpnar sig och springer runt och skjuter folk i gettona. Jo, politiker på regeringsnivå har sagt detta. Det är dit protesterna borde riktas. Samla era krafter mot alla regeringar i världen där homosexualitet är förbjudet. Jag stödjer det gärna. Men att ge sig på artister, som allt de har är musiken att leva på, eller arrangörer som försöker skapa ett rikt och brett kulturliv i Sverige, det är fel. De jamaicanska artisterna riskerar protester mot sig själva i sitt hemland om de inte på något sätt "bevisar" att de inte är homosexuella. Det är ett sådant klimat reggae och danechallartister växer upp och formas inom.

Det är lätt för Västeuropa där vi har haft ekonomiska förutsättningar att skapa en demokrati byggd på utbildning, där våra barn får gå i skolan och lära sig att införskaffa kunskap och vara kritiska. Ett samhälle som delvis är uppbyggt på att Europa rånade Afrika på sina tillgångar. Jamaica är ett land som är byggt på kolonisation och slavar, och nu ska vi också tvinga dem att tycka som vi, annars får de inte arbeta här och uttrycka sin musik. Detta leder tror jag bara till en ökad ignorans, inte ökad tolerans, mellan båda parter.

Musik går inte att stoppa, reggae och dancehall har funnits länge nu och har många fans i Sverige (som inte är homofober) som vill se sina idoler live, kan vi jobba på tolerans istället för att fördöma?", avslutar Marimba Roney.

I Facebookgruppen, som vuxit kraftigt senaste dygnet, kan man också läsa "The Reggae Compassionate Act".

15 juni, 2010

Missade ni Mysticman?

I onsdags spelade Mysticman live i Uppsala, utanför Sveriges Radio Uppland. Missade ni sändningen i P4 eller på webben? Lyssna här! Bloggen var där och njöt under nästan hela spelningen. Det var en lunchspelning så när lunchen var slut var spelningen slut för bloggens del.

Vi gjorde vårt bästa för att klappa igång stämningen bland de 50-80 personer som hängde runt gratisspelningen. Det är lite häftigt med den typen av spelningar där publiken oftast är ovetande om vad de får höra, men de gillar det och stannar tills konserten är slut.

Ljudet finns tillgängligt i 30 dagar.

Skaffa festivalkoll del 22: Pretzeltown

Festivalen med det vitsiga namnet anordnas i Södertälje. Kringelstan bjuder på en blandad festival stilmässigt 19-21 augusti. Det jag kan utläsa av artistbokningarna är att skivaktuella skabandet Mobster ska spela, likaså Basco Sthlm. Dessutom anordnas en slags uppvärmningsfest redan i slutet på juli där Charlie Skaville spelar.

14 juni, 2010

Reggaeartister i ny bok

Musikjournalisten Stefan Wärnqvist har skrivit en bok som handlar om den kreativa processen bakom musiken. Några frågeställningar som boken diskuterar är hur det går till när en låt skapas och vilken betydelse tiden och platsen har för hur musiken låter.

Mängder med artister är intervjuade och Syster Sol och Urban Tribe Stockholm är två av dem. Boken "Vägen till sångerna – samtal om kreativitet och låtskrivande" börjar säljas i september och ges ut av BTJ Förlag.

Skaffa festivalkoll del 21: Sweden Mali Voices

En festival som är årligen återkommande men som var okänd för bloggen fram till i söndags är Sweden Mali Voices. Festivalen anordnas i Fröjdholmen, fyra mil söder om Östersund i Jämtland. Artister som har reggaeanknytning vad jag kan se är P-Danjelsa och General Knas, eventuellt Roots Rockers också, i så fall en reggaeakt från Tyskland vad jag förstår.

Festivalen anordnas bland annat för att belysa vattensituationen i Mali. Artister från Mali och Sverige uppträder. Övriga bokningar kan se på affischen här intill eller klicka på länken här för mer information. 8-10 juli är det dags, fast festivalen invigs i Östersund redan 7 juli.

13 juni, 2010

Nio svar hittills

Idén att ha en tävling i bloggen verkar vara en succé! Hittills har nio svar kommit in. Om du missat Helt Off-tävlingen kan du läsa mer om den här. Den som svarar rätt på frågan har chansen att vinna Helt Offs färska album. Tävlingen pågår till fredag 18/6.

Hanouneh har sett riktiga Gaza

Hanouneh, med förflutet i Palestina men som bor utanför Lund, har gjort en Real Gaza Me Seh! tillsammans med Promoe från Looptroop. Sist i texten kan ni både lyssna och ladda hem låten.

Svenska Reggaebloggen tog kontakt med Hanouneh för att få historien bakom den hastigt gjorda låten som är politiskt aktuell med tanke på Israels blockad av Gaza och att fartygskonvojen Ship to Gaza stoppades och besköts, något som slutade med att nio människor dödades. Det här är Hanounehs egna ord.

"Vad gäller min bakgrund till låten så är den väldigt personlig. Det är ingen slump att jag har gjort flera låtar på temat Palestina samt att jag i vissa texter sjunger på arabiska eftersom jag bott en del av mitt liv där och har väldigt starka kopplingar till landet. Jag flyttade dit från Sverige 1993 och bodde där i perioder fram till 2001 då jag lämnade Gaza efter att al-Aqsa-intifadan brutit ut.

Jag åker fortfarande ner till Västbanken med jämna mellanrum (har inte kunnat återvända till Gaza dock), jag längtar dit när jag inte är där och känner mig ofta ganska maktlös över att inte kunna göra något för att påverka situationen som familj och vänner lever under. När nu den humanitära konvojen attackerades på väg till Gaza var det många känslor som jag behövde kanalisera: först den omedelbara chocken över att människor sköts till döds ombord på båten, sedan ilskan över hyckleriet som ligger i att människor förlorar livet i Gaza varje dag pga våldet och blockaden, men först när europeer attackeras så blir det kännbara politiska reaktioner. Det kändes också som att man ganska cyniskt valde ut vilka individer man avrättade och att passagerarna i konvojen behandlades mycket olika beroende på nationstillhörighet – ännu ett bevis på att människors liv betraktas som olika mycket värda. Jag tyckte också att det kändes svårt att hantera en så uppenbar attack på en symbol; ett fartyg som i fredlig avsikt lastats med humanitärt bistånd kapas på internationellt vatten och passagerare likvideras av tränade kommandosoldater – det blir liksom inte mycket fulare än så", skriver Hanouneh och fortsätter.

"Det var en liknande känsla som fick mig att skriva låten Gaza/New Years Eve för ett och ett halvt år sedan under Israels offensiv, när jag fick realtidsrapporter om hur kvarteret där jag bott en gång i tiden pulveriserades av israeliska luftangrepp. Den gången skrev jag låten under själva nyårsafton och spelade in den redan nästa dag. Jag jobbar snabbt om jag har något angeläget att säga.

När det gäller låten som gjordes nu, Real Gaza me seh! så skrevs den också dagen efter incidenten. Jag spelade in hooken och mailade ut en första skiss till ett par artister som jag var ganska säker på skulle vilja delta utifrån deras tidigare ställningstaganden i frågan: Promoe här i Sverige, som ju i likhet med mig själv har uppträtt på stödgalan för Ship To Gaza, samt The Narcicyst i Kanada och Omar Offendum i USA som är extremt engagerade politiska MC:s. Promoe var snabb med att svara så jag bestämde mig för en första version med varsin vers på som vi byggde utifrån den text som jag hade skrivit. Beatet hade jag precis fått från producenten Tremendous Lix som jag nyligen börjat jobba med, och det kändes helt rätt som bas för vad jag ville säga.

Titeln är lite wordplay med dancehallscenens användande av konceptet; t ex att Beenie Man och Vybz Kartel snackar om Gaza som ett sätt att skildra Portmore eftersom Gaza är "The hardest place on earth" och sådär. Eftersom det är en ganska tydlig jamaicansk vibe i sången så tyckte jag det kunde vara en tung markering att ta tillbaka begreppet lite: "dis da Real Gaza me seh".

Detta blev ett hastigt tillkommet släpp som mycket handlade om att göra en markering, men framöver så kommer ni garanterat att få höra mer från mig både i samarbete med roots reggae-producenten Mr. Sloap, som jag gjort många låtar med tidigare, och ihop med Tremendous Lix, en grym svensk producent som var med i Goldmine på 1990-talet och sedan har legat lågt ett tag men som nu kommer tillbaks med riktigt tunga grejer", avslutar Hanouneh.

Vill ni inte bara lyssna i bloggen utan också ladda ned låten så går det. Klicka på lilla download-symbolen i Soundcloud-länken här i bloggen så löser det sig.

12 juni, 2010

Bjuder på lite sport

Jag kan inte motstå möjligheten att göra en högst ovetenskaplig undersökning i bloggen. Om man gillar fotboll och reggae, vilket lag håller man då på i VM? Svara i min enkät och så får vi alla veta vad som gäller när de mest självklara, Sverige och Jamaica, inte är med.

Du har en vecka på dig att känna efter i hjärteroten.

Tålamod - snart kommer Sture

Stures Dansorkester börjar få klarare planer för framtiden. Första singeln från kommande skivan heter Tålamod. Sture har bestämt sig för att släppa låten för offentlig lyssning redan.

Tålamod by sture

Albumet släpps till hösten och heter Tillvaroturism. Sture meddelar att han jobbat med Simon Vikokel från Svenska Akademien och Janne Karlsson från Kalle Baah på plattan.

I en intervju i februari så svarade Sture:

- Känslan är att det här är en skiva som textmässigt är personlig, musikaliskt rootsig men med inslag av afrikanskt och kanske lite soul. Det är mer av låtar än vad det är beats och riddims.

Svenska Reggaebloggen kommer skriva mer om Sture framöver, var så säkra. Vill man se Stures Dansorkester live så spelar han i Ytterjärna på onsdag.

11 juni, 2010

Vinn Marknadens Soldat!

Kära läsare, jag fick en skiva extra av Helt Off. Marknadens Soldat, en rykande färsk roots-platta på skånska ligger och väntar på att få en ny ägare. Är du sugen på den? Svara i så fall mejlledes på den här frågan:

På Helt Offs första, självbetitlade platta, sjunger bandet om att "man hör på bruset från radiohuset och fyller sin själ med apati". Vem gjorde originalet till låten där de raderna finns med? Jag kommer dra en vinnare bland de som svarar, så det handlar inte om att vara först. Tävlingen öppnar omgående och pågår en vecka.

10 juni, 2010

En P-Danjelsa i Bergen

Nu är det dags för P-Danjelsa och andra svenska artister att bege sig till Bergen i Norge. Svenska Reggaebloggen pejlade läget med P-Danjelsa.

- I Bergen blir det en timmes show med bland annat fyra nya låtar varav en snabb stepper, en modern dancehall, en 90-tals dancehall och en ska/merengue med spanska vibbar.

Han ska spela med sitt kompband Röttran och vi frågade vilka som ingår i bandet.

- Jag har två kompband, Röttran i Östersund och ett i Stockholm. Till Bergen blir det fyra till Stockholm utvandrade jämtar plus sidekicken/saxofonisten Johan. Trummisen Robin Cochrane brukar spela med bl a Mysticman & Congoman Crew, keyboardisten Alex "Lars Roots" spelar med bl a Rigo och Pauline, gitarristen Henrik Ekberg spelar bl a med Rigo och Andreas Grega och basisten Joel Brennlund spelar bl a med Stures Dansorkester och Congoman Crew. Alla har spelat länge med mig under namnet Makreka Nord eller Syd.

Förutom P-Danjelsa som uppträder på fredagsnatten så spelar Kapten Röd & Hot This Year Band på lördagsnatten. För mer info om Bergenfestivalen, kolla här.

Jobalites - årets överraskning

Det är ett gäng mycket kompetenta musiker som bestämt sig för att släppa en skiva i namnet Jobalites. De har gjort covers på sig själva, på låtar de gjort i andra konstellationer. I original är musiken gjord av Oddjob, Nacka Forum, Kullrusk, Jonas Kullhammar Quartet och Goran Kajfes m fl. Nu är det baktakt, ska, rocksteady och bitvis dub som spelas av de annars jazzbevandrade musikerna.

Jobalites instrumentala reggaeplatta tog sex timmar att spela in men tre år att ge ut. "Ibland tar det tid", konstaterade Goran Kajfes när jag frågade honom om den på ett sätt sena utgivningen. Nu till hur det verkligen låter.

Jag blir spontant glad av deras jazz-ska, jazz-rocksteady. Mest för att det är ett sound och en typ av platta som känns unik i Sverige. Jag kan inte minnas att det förr släppts en instrumental jazz-ska-skiva i landet. Favoriter på skivan är tredjespåret Lim (som går att höras på bandets Myspace-sida), som har en skönt släpig blåssektion (framför allt en behaglig saxofonmelodi), en smittsam basgång och en dubbig produktion. En annan favoritlåt är spår två Hard Shit Luxury med sitt litet skeva piano, återigen med en saxofon och basgång som sätter sig. Futi, med klassiska ska-train-ljud och istället en dominerande trumpet är också mycket bra.

Min känsla när jag lyssnar på skivan är att den har en bra start men att den tappar lite på slutet, så generellt sett är de första åtta-tio spåren bättre än slutet. Skivan är sexton spår lång.

I en tid när jag lyssnar på tre plattor parallellt för recension så kan man upptäcka vartåt öronen styr mest, och i konkurrens med Million Stylez nya roots, Helt Offs klassiska roots och Jobalites jazziga ska, så hakar mina öron sig fast vid den instrumentala, ibland stundtals skeva ljudbilden och den väldigt välspelade musiken. Det är skönt när man hör musiker som uppenbart kan sina instrument, ingen jämförelse med Million Stylez eller Helt Off, utan bara ett konstaterande. Det är kul med välspelad musik. Dessutom hävdar bandet att allt som är med på plattan är gjort i första tagningen. Måste plussa för det snygga skivomslaget också.

Jobalites självbetitlade debut
, och förmodligen enda skiva, kommer snurra mycket hos Prince Herring. Den gör sig bra till svala, eller heta, sommarkvällar på balkongen, i den bärbara musikspelaren på joggingturen, eller egentligen var som. Skönt när man upptäcker helt oväntade favoriter, som dyker ner i ens hörselgångar.

09 juni, 2010

Skaffa festivalkoll del 20: Eskilstuna

Den aldrig sinande festivalströmmen ger er i dag Tunggungfesten i Eskilstuna. Det är sannerligen en tung afton som gänget bakom festen bjuder på. Kapten Röd, General Knas och Governor Andy, alla uppbackade av Hot This Year Band, står på scenen. Dessutom DJ:ar Gillis Bengtsson från Swingkids.

Bar och grill utomhus blir det också. Första artisten går på cirka 20.

Mer svängrum på Marknadens Soldat

Det här är en rätt svår recension att skriva. I mina öron har visserligen Helt Off utvecklats till ett mindre monotont låtande band, men det känns som vi hört det här förut. Å andra sidan ska ni veta att Helt Off stått oerhört högt på min lista över svenska reggaeakter. Hur hänger detta ihop? Jag ska försöka förklara mig.

Skivorna Helt Off (2004) och I Huset (2006) har nästan spelats sönder i det Herringska hemmet. Jag trodde på allvar inte på snacket om att det skulle komma en skiva till. När Chords senaste soloplatta, Things We Do For Things (2008), var ny och där reggaen letade sig in på några enstaka spår, så var jag övertygad om att det var slut på Helt Off. Jag hade inga uppgifter åt det hållet, utan det var min känsla. Det är så skönt när man har fel, i varje fall ibland.

Helt Offs två första plattor rör sig inom en ganska smal sfär av gammal, go' roots reggae. Det låter mycket bra om det, men det kan kännas som det låter rätt likt, från spår till spår. Nu, fyra år senare, tas svängarna ut något mer. Det känns något mer organiskt, inte lika stöpt. Det jag noterar som kittlar mig är framför allt falsettkörerna som hörs här och där i låtarna, över huvud taget känns Jens "Chords" Reschs sång vassare än normalt.

Första spåret Fogden Kommer fastnar fint, singeln Tillsammans har de fina orgelljuden och Chords sång att luta sig emot, på Maktspel tas de där svängarna ut något mer musikaliskt och så kommer min favorit på plattan, Falla Tu. Här faller det på plats, Chords sköna kör, basen, Måns trummor. Det är under den andra halvan av plattan som det är som bäst. Inte bara Falla Tu utan också Jag Vill Bara. På den sistnämnda låten hörs ett smittsamt, jazzigt piano ihop med de klassiska Helt Off-ingredienserna.

Dessutom känns det ännu mer som Jens och Måns Asplunds grupp nu än innan. Deras ständiga följeslagare Jason "Timbuktu" Diakité håller sig borta sånär som på spåret Mediakåt. Som jag minns hur Helt Off såldes in till folket, så var det "bandet där Timbuktu är med". Nu är det inte så längre, till Helt Offs fördel. Nu kanske de får fokus, Jason får nog med fokus överallt hela tiden, den lilla mediahoran (syftar till hans egen låt Välj Mej. Älskar dig, Jason).

Så, hur ska jag ha det? Är det här bättre, sämre, lika bra, eller något annat mot hur Helt Off har låtit tidigare? Skivan Marknadens Soldat är ett steg vidare, den kränger bitvis lite utanför de givna roots-progg-ramarna som Helt Off satt upp för sig själva. Jag hade gärna sett och hört ännu vidare musikaliska svängar, ungefär som på Chords Things We Do For Things. Där tillåts det vara hiphop, funk, reggae, soul och annat om vartannat. Jag är övertygad om att man skulle kunna göra ännu mer åt det hållet men behålla reggaegrunden i musiken. Samtidigt är det rootsiga som Helt Off ger oss riktigt bra. Mycket vill ha mer, kan man väl sammanfatta mina åsikter. Så är Marknadens Soldat något för er gamla Helt Off-fans? Absolut. Är Marknadens Soldat något för er som ännu inte upptäckt Helt Off? Javisst. Är skivan det bästa Helt Off har gjort? Nej, I Huset är en bättre platta, mest för att det inte hänt tillräckligt på fyra år till Marknadens Soldat.

En sak till: ett riktigt fulsnyggt skivomslag! Gillar den röda grisbössan som skjuter pengar!

Bästa spår: Falla Tu och Jag Vill Bara.

08 juni, 2010

Mysticman live i SR P4

I morgon vid klockan 12 kan du avnjuta reggae live i Sveriges Radio Uppland P4. Då gästar Mysticman med band Uppsala och spelar livs levande utomhus i det lokala musikprogrammet Kafé 7:an. Bor du i Uppsala med omnejd är det adress Bredgränd 7, eller frekvens 102,5Mhz som gäller, om du bor någon annanstans är det sverigesradio.se/uppland som är adressen. Där kan man lyssna live! Har du inte tid att lyssna live, så kan du lyssna i efterhand i SR:s arkiv.

Rootsig dancehall på Everyday

Trots framgångarna med Ms Fatty blev aldrig Million Stylez någon favorit hos mig när han var aktuell med From A Far (2007). Då var jag långt ifrån ett fan av ny dancehall. Om det var någon dancehall som funkade så var det 80-talssoundet, men det var sparsmakat med den också. Sedan dess har min musiksmak förändrats och blivit mer accepterande mot dancehallen. Samtidigt har Million Stylez svängt om något, till en mer uppblandat stil där det som kallas för new roots och dancehall tar plats bredvid varann. Så har vi till sist mötts musikaliskt, mixen gjorde det.

När jag intervjuade Million Stylez i januari, innan valet av låtar var klart sade han:

- Det kommer vara ett mer vågat sound till skillnad från förra skivan, mer varierat helt klart. Jag har fortfarande inställningen att jag vill leva upp till mitt namn.

Lever Million Stylez upp till sitt namn? Helt klart finns det ett stort gäng med låtar som håller ypperlig klass. Redan på första spåret Love We Deal With fångas jag in. Det är roots-låt, av klassiskt snitt. Där jag är riktigt fast är vid spår fyra, Young Gunz som gästas av Joey Fever. Här är det högre tempo. Innan dess har vi kunnat höra As Mi Forward, ett annat spår som är producerat av Curtis Lynch. Där gästar världsstjärnan Busy Signal, där är det ett mer elektroniskt, new roots-sound.

Det finns några spår som är tydliga flörtar med dansgolvet, och då menar jag inte dancehallgolvet utan åt det mer typiskt västeuropeiska. I den kategorin sätter jag in singelvalet Supastar (som jag har lyssnat mig trött på, utan att låten riktigt har fastnat) och Lookin', som passar min smak mycket bättre.

Drygt halvvägs in i plattan kommer min favoritlåt, ihop med Young Gunz. Det är den långsamt rootsiga Born In The System. Hit brukar jag lyssna. I låten World Crisis, som gästas av Don Carlos, brukar jag tröttna. Då har jag hört nio låtar. Kanske säger det något om mitt tålamod, kanske säger det något om hur långa plattor ska vara. Sexton spår känns för mycket i fallet med Million Stylez. Då har jag alltså oftast hoppat över låtar som World Crisis med Don Carlos som gäst och Help Is On The Way med Gentleman som gäst.

I min värld är den här mixen av låtar som Million Stylez presenterar en bättre samling än hans förra skiva. Det finns dock inte samma hitpotential som Ms Fatty. Efter att nästan ha skrivit färdigt recensionen går jag tillbaka och läser vad han svarade mig i den första intervjun under arbetet med Everyday. Då sa han att Lookin' är låten med störst hitpotential, och det håller jag med om. Den unge mannen sa något annat klokt också:

- Jag måste säga att Everyday kommer att vara mer mogen och mer utvecklad än From A Far för att jag känner att jag själv har utvecklats som både artist och människa sedan dess. Det var ändå tre år sedan.

Det kan Svenska Reggaebloggen skriva under på. Och det gör inget om skivan inte resulterar i en världshit, den här gången har han en jämnare och bättre samling låtar än på debuten. Han når ut ändå.

Bästa spåren: Young Gunz och Born In The System.

07 juni, 2010

Uppsaladominans på bokningar

Ytterligare några artister har släppts till Uppsala Reggae Festival. Det står inget om dem på hemsidan än, men på ett liten snygg flyer som börjat cirkulera står artisterna med. De är tre med Uppsalakoppling och en dansk akt. Amsiebrown (som jobbar för fullt med sitt debutalbum, spana framför allt in låten Long Time), Dani M och sköna hiphop-projektet Bring Down The Beat. Till sist danskarna i Roots Harmonics.

Enligt arrangören Adiam Kubrom kan det tillkomma ytterligare artister, trots att 27 akter nu är bokade.

Ett fel smög sig in...

i gårdagens artikel om Daniel Asher och den holländska topplistan. Bandet ligger kvar på listan, och artikeln är nu ändrad. Det var det hela.

Så här ser nya Reggae Galore ut

Hittills har ett nummer kommit ut. I augusti släpps magasinet Reggae Galore Magazine #2, och nu går det att förhandsbeställa det. Svenska Reggaebloggen kontaktade Björn Owen Johansson och han berättar vad läsarna kan förvänta sig.

- Väldigt mycket! Till skillnad från vårt första nummer så har det kommande numret inte något tema. Det är spretigare och mycket bättre. Bland annat har vi en stor intervju med Serengeti där de berättar om sina framgångar utomlands och en väldigt intressant intervju med Nina Miskovsky och den jamaicanska dansaren Sick In Head som numera bor i Göteborg. Vidare har vi ett väldigt intressant reportage om maroner i Jamaica och intervjuer med Rodigan och Sister Nancy. Listan kan göras väldigt lång.


Sedan gör Björn Owen Johansson en utläggning om intervjun med Serengeti.

- Den handlar till stor del om hur de har nått framgång utomlands under det senaste halvåret och den sätter den svenska reggaescenen i ett annorlunda ljus. Den visar på en scen som växer men kanske inte alltid tar hand om sina talanger. Jag tror det är en av de sista intervjuerna med Serengeti innan de blir riktigt, riktigt stora. Inte bara inom reggae- och dancehallscenen utan även inom en kommersiell mainstreamscen.

Hur går det med sammanställandet?

- Det går bra. Det mesta är klart och vi är väldigt nöjda. När man jobbar helt ideellt och alla inblandade gör sitt bästa utan att få betalt, då måste man alltid lägga ett pussel med tider och ha väldigt stora marginaler. Men nu har vi kommit så långt att vi ser hur resultatet kommer bli.

- Alla som läste och gillade vårt första nummer kommer definitivt gilla det här. Det är bättre på alla sätt. Texterna håller högre kvalitet, urvalet är mer noggrant och vi har en helt ny layout som är fantastisk.

Du har tidigare varit orolig över det ekonomiska läget med magasinet. Hur ser det ut nu, ungefär två månader kvar till release?

- Det är ju ingen hemlighet att vi förlorade en massa pengar på vårt första nummer, men vi lärde oss väldigt mycket och arbetar lite annorlunda nu. För det första gör vi en betydligt mindre och mer exklusiv upplaga. Hur många ex det är vill jag inte avslöja, men jag skulle bli förvånad om vi inte säljer slut under den första månaden. Det enda sättet att garanterat få tag i tidningen är att förbeställa den redan nu.

- Tyvärr innebär en mindre upplaga att vi måste höja priset. Men vi hoppas och tror att våra läsare tycker att det är värt det.

Reggae Galore Magazine #2 släpps samma dag som Uppsala Reggae Festival drar igång. RG-redaktionen kommer finnas där, berättar Björn Owen Johansson.

- Absolut! Vi har ännu inte bestämt och planerat så mycket inför festivalen, men vi kommer definitivt finnas där. Man kommer kunna köpa tidningen på plats så länge lagret räcker. Dessutom samarbetar vi med det förlag som nyligen gav ut Jamaica – Sverige tur & retur av Kristian Lönner. Man kommer kunna köpa boken till ett väldigt bra pris av oss på festivalen.

06 juni, 2010

Grattis Daniel Asher & JCB!

Svenska Reggaebloggen har tidigare skrivit om reggae-EM, eller European Reggae Contest som tävlingen egentligen heter. Under en treveckorsperiod har folket kunnat rösta på sina favoriter i Norden, tre svenska akter deltog. Nu har också en jury sagt sitt och vinnaren i Norden är utsedd. Det blev Daniel Asher & Jah Covenant Band, som i våras släppte sitt debutalbum Stand Tall!. De är nu kvalificerade för finalen i reggae-EM, som avgörs på själv Rototom-festivalen som i år är flyttad till Spanien från Italien. 25-26 augusti är det dags för finalen.

Sven Wikström i Jah Covenant Band meddelar också att bandet rönt ytterligare europeisk uppmärksamhet.

De har lyckats få speltid i holländska reggaeprogrammet Reggae Vibes, och deras album lyckades ta sig in bland Album top 50, en lista där Reggae Vibes på sin sajt gör rekommendationer och tipsar om bra skivor. Skivan Stand Tall! ligger där nu för andra veckan i rad, på en fin 20:e plats.

Skaffa festivalkoll del 19: Karlskoga

Putte i Parken i Karlskoga har bokat två rena reggaeakter och en med en touch av reggaepublik i alla fall. Kalle Baah, Kapten Röd och Hoffmaestro & Chraa gästar Karlskoga, 28-31 juli. Kalle Baah och Kapten Röd spelar på onsdagen, Hoffmaestro på fredagen. Förstås är det en mängd andra artister som också spelar.

05 juni, 2010

Skaffa festivalkoll del 18: Solna

I Solna är det ungdomsfestival i fem dagar, 9-13 juni. Fredagen går i dancehallens tecken. Twang System, Melpo, Ricky Benz (Jamaica) och Advance (Jamaica) står för underhållningen tillsammans med tre selectors: Patuu, Yangstar och Rez-P. Kan tillägga också att hiphop/reggaemänniskorna i Labyrintkollektivet spelar sista kvällen, på söndagen.

Babatunde gör ovanlig spelning

Babatunde Tony Ellis gör i kväll en spelning på Katalin i Uppsala, tillsammans med Rootvälta. Inför det tog Svenska Reggaebloggen kontakt med mannen som gjort mycket för svensk reggae med egna soloplattor och tillsammans med andra som Peps Persson.

Du kommer till Uppsala för en spelning. Hur många spelningar gör du per år, nuförtiden?

- Jag har inte gjort några spelningar, eftersom jag varit upptagen med att skriva och spela in mitt nya album.

Hur kommer det sig att du spelar ihop med Rootvälta?

- Jag känner Rootvälta sedan många år och älskar dem och kunde inte tacka nej när de frågade om jag vill göra dem sällskap på scen.

Kommer du bjuda på nya låtar eller blir det gamla klassiker?

- Vi kör mina "oldies but goodies".

Håller du på med något nytt på skiva eftersom du gör en spelning?

- Ja, jag är mitt i processen av att sätta ihop min nya skiva och den kommer bli wicked.

Babatunde Tony Ellis avslutade med att han vill skicka över smakprov på nya plattan. Det ska bli spännande att höra hur han låter nu, 30 år efter sin absoluta topp med skivorna No Place To Run (1979) och Change Will Come (1981). Tyvärr har bloggen inte möjlighet att se spelningen på Katalin, har ingen barnvakt.

04 juni, 2010

Gillar ni bloggen?

Om ni själva har en hemsida och vill länka till Svenska Reggaebloggen så har jag en finfin liten bild man kan sätta på sin sida och göra klickbar. Om intresse finns, skicka ett mejl! Adressen finns här ute i högerspalt. :)

Skaffa festivalkoll del 17: Katapultfestivalen

Jag trodde detta skulle bli sista festivaltipset, men serien kommer rulla på några dagar till. I dag handlar det om Katapultfestivalen i Skå i Ekerö kommun. 23-25 juli är det dags på Skå festplats. Vet inte säkert om det blir fler bokningar eller inte men redan har man gjort klart med ett gäng reggaeakter. Störst är Kapten Röd, men även andra bokningar som Original High Five, Skaverage People och Basko Sthlm har gjorts.

03 juni, 2010

Kapten Röd-album försenas

Som det ser ut nu kommer Kapten Röds andra skiva att dröja till slutet av sommaren. Fick ett kort mejl av Gillis Bengtsson.

- Det kommer dröja tills slutet av sommaren med plattan som det verkar nu. Kommer bli svårt att hinna klart med det sista, tror jag, nu när det är så mycket gigs. Plattan kommer i år i alla fall, skriver han.

Skaffa festivalkoll del 16: Öland Roots

Öland Roots är festivalen som nu funnits sedan 2004 och lockat till sig stora namn som U Roy, Peps Persson och Pablo Moses men också sett svenska akter blomma ut som Glesbygd'n och Kapten Röd. I år har festivalen lyckats bygga upp ett startfält som är det starkaste någonsin. Nu ska det handla om föreningen bakom Öland Roots. De har kollektivt svarat på Svenska Reggaebloggens frågor.

Först vill jag veta era bakgrunder. Varför reggae?

- Reggae var ganska nytt för oss när vi startade Öland Roots. Några av oss hade precis börjat spela i ett reggaeband (det som senare kom att bli Alvaret) och därav blev festivalen mer och mer inriktad mot reggae. Första året var dock musikutbudet ganska blandat, mycket beroende på att inga av oss hade några kontakter inom reggaevärlden. Vi hade dock några reggaeband, Livelihood, Alvaret och Dubkollektivet.

Hur sura var ni där, våren 2004, när ni beslutade er för att dra igång något för reggaen på Öland?

- Vi var frustrerade över att det inte hände någonting när det gällde musik och ungdomskultur på södra Öland och därav väcktes idén om en festival. Reggaen var något som växte fram under det första året och 2005 hade vi främst reggaeakter.

Var det självklart att det skulle bli en festival?

- Idén var att vi skulle skapa en festival men att den skulle utvecklas och bli så stor som den är i dag hade vi aldrig kunnat drömma om.

Vems initiativ var det?

- Svårt att säga vems initiativ det var, vi var som sagt ett kompisgäng som började snacka om det och vi kan inte riktigt minnas vem som först kläckte idén.

Svenska Reggaebloggen klev in på festivalen efter några år, då den redan var hyggligt etablerad. Hur var de första åren? Besöksmässigt?

- Festivalen utvecklades väldigt fort. Första året hade vi strax under 300 besökare, andra året 800, tredje året 1 600. Sen dess har vi legat på 2 300 besökare. De senaste åren har vi haft slutsålt då vi inte velat expandera besökarmässigt. Istället har vi satsat på att utveckla festivalen på andra områden. Fokus har legat på hur vi kan skapa den bästa festivalupplevelsen för besökaren, där är akterna väldigt viktiga men även den naturnära känslan och mysigheten har varit viktigt att förstärka.

Var det svårt att få artister att komma?

- I början innan vi skapat ett kontaktnät var det självklart svårt att veta hur vi skulle gå till väga och vilka trådar vi skulle dra i. Vår generella upplevelse genom årens lopp är inte att det varit särskilt svårt att få tag på band. Första åren hade vi ju ingen ekonomi att tala om utan de flesta banden kom för endast reseersättning och fick bo i tält eller den lokala fritidsgården i Mörbylånga. Idag är vi en igenkänd festival som det är uppskattat att spela på, det blir minnesvärda spelningar där festivalens stämning sätter sin prägel.

Vilket år märkte ni att festivalen vuxit sig stor?

- Det kändes som att det hade blivit stort redan andra året, men sen fortsatte ju festivalen att växa. 2007 nådde vi ungefär den storlek som festivalen har idag publikmässigt. Om vi tittar på kvalitén på festivalen i stort kommer det helt klar vara stor på skillnad från 2007.

Kan festivalen bli större och ändå hållas i Sandbergen?

- Det är väldigt svårt att expandera publikmässigt, åtminstone då vi vill behålla "mysfaktorn" som vi värnar mycket om. Även om det skulle gå så skulle det krävas att området utökas och det skulle innebära en massa jobb. I nuläget finns inga tankar på att utöka festivalen eller att söka efter ett nytt område. Vi vill arrangera Sveriges mysigaste festival och kommer fortsätta att göra det.

Hur skiljer sig 2010 års artistutbud från tidigare år?

- I år kommer artistutbudet skilja sig på en rad punkter. Vi kör ju inga repriser från året innan så vi har fått jobba en del med den svenska lineupen. Vi kommer ha fler internationella akter i sommar jämfört med tidigare år, där dessa är aktuella just nu och inte legender som vi haft tidigare. Stilmässigt kommer vi har en större bredd i år där vi täcker in hela spannet från roots, newroots till dancehall och har utöver detta akter som placeras inom ska och digital. I sommar kommer även vara första året som vi kör en soundclash.

Vad har ni för drömbokningar kvar att göra?

- Det finns en rad artister som vi skulle vilja dra till Öland. Det är inte omöjligt att ett par av dessa dyker upp redan nästa år.

Till sist, hur har reggaeintresset på ön förändrats sedan Öland Roots start?

- Vi har helt klart skapat en scen för reggae här på ön. Reggaeintresset på Öland är ganska stort i dag från att ha varit i princip obefintligt. Det är kul att se hur människor från alla kategorier samlas på Öland Roots för att lyssna på reggae och njuta av varandra. I publikhavet ser du både dreadlocks, punkare och barnfamiljer stå och gunga tillsammans och det är en härlig syn!

Så svarade Öland Roots-styrelsen på mina frågor och så avslutade Olof Svensson med att bjuda på en Spotify-spellista med årets artister.

För mer information om festivalen, besök dess hemsida.

Följande namn är bokade och klara 2010: Alvaret, Chezidek (Jamaica), Club Killers, Diegojah, Fantan Mojah (Jamaica), First Light, Helt Off, House of Riddim (Österrike), Ital Skurk, Kapten Röd, Konshens (Jamaica), Leafnuts, Marcus Berg, Mysticman, Nico D (Norge), Ras Cricket, Roots Harmonics Band (Danmark), Ska'n'Ska, Wafande (Danmark), Ylijali och Zareb (Jamaica) och treslaget mellan ljudsystemen Jah Ark Manifest (Norge), Stereo Steppers och Firehouse (Danmark).

02 juni, 2010

Kalendern uppdaterad

Vill återigen puffa lite för min kalender som är en finfin sak om man vill se reggae live eller vill ut och stuffa lite. Jag uppdaterar kalendern varje vecka med evenemang som artister och bokare skapar på Facebook och sedan bjuder in Prince Herring till. Lätt som plätt har vi en gemensam kalender för reggae i Sverige. Om det är några som vill synas i Sveriges mest lästa reggaeblogg är det bara att höra av sig med en inbjudan. Tänk om man bara kunde gå på allt som ni bjuder in mig till...

Om ni som artister/bokare med säkerhet vill komma med, hör av er minst en vecka innan. Jag måste nämligen manuellt uppdatera kalendern och jag orkar inte göra det mer än en gång i veckan.

Skaffa festivalkoll del 15: Baobab Festival

Festivalserien börjar gå mot sitt slut. Nu är vi framme vid nr 15: Malmöfestivalen Baobab. Pengarna som kommer in under festivalen går till utvecklingen av Baobab School i Guinea i Västafrika.

9-10 juli ska bland annat en hoper reggaeakter uppträda på Sibbarps grönområde utanför Malmö. Bredda Vybez, Mama Dash, Mobster, Rubachica Band, U-mano reggaeband och Million Vibes, som ska dj:a. Så ser det ut just nu! Ytterligare bokningar är på gång.

Enligt arrangörsstaben så ska "Baobab Festival Malmö lyfta fram lokala kreativa förmågor i en samlad folkfest där insamlade fonder går till utvecklingen av Baobab School i Guinea".

Förutom musik blir det litteratur/poesi/spoken word, och ett barnområde med olika aktiviteter och workshops.

01 juni, 2010

Galna maj är över

I maj var ni lika många besökare i bloggen som under hela september, oktober, november och december tillsammans! Nu har Svenska Reggaebloggen nått så oanade höjder att taket är sprängt många gånger om. Ni var mer än 180 unika besökare i snitt varje dag i maj. Tack, tack, tack!

I juni blir det recensioner av Helt Off, Million Stylez och Jobalites. Hjärnan jobbar med formuleringar och tar in musiken. Det kommer också bli en recension av boken Sverige-Jamaica, som jag snart har tagit mig igenom (läser långsammare än jag lyssnar på musik...). I juni kommer förhoppningsvis också Kapten Röd och Ital Skurk med sina album. Dessutom mycket, mycket annat. Fatta vilken grym månad det kommer bli!

Skaffa festivalkoll del 14: Östersund

Det kommer bli en festival i Östersund också i sommar. Sommarbaluns heter den och det är General Knas som styr upp det hela. Svenska Reggaebloggen frågade Generalen nyligen hur det går med planerna.

- Datum och artister är ännu under planering. Lovar återkomma så fort det finns något, svarade han.

Vi håller punkten lite öppen och låter General Knas återkomma, vi kan väl tro att det är aktuellt med mitten/slutet på augusti i år också.

Förra året spelade t ex Svenska Akademien, Glesbygd'n, Kapten Röd och Mysticman på festivalen.