Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

31 augusti, 2009

10 anledningar till att älska Skåne

10. Ronny Åström. I mitt tidigare porträtt på den snudd på bortglömde råe Ronny så skrev jag om Den ensamma människan. Den skivan enkom räcker för att placera Åström på Skåne topp 10.

9. GeneralKnas. Basar över Landskrona fast numera från Jämtland. Knas hamnar på listan för sina två soloalbum och för det som komma skall. Jag spår en långvarig karriär inom svensk reggae, om han orkar och vill.

8. Liberator. Sveriges bästa ska? Jag tror det. Det är svängigt, det är tajt, det är tungt. Det är visserligen på engelska och inte skånska men nu ska vi inte vara petiga.

7. Kung Kodum. Första artist med dubvibbar på min lista. Deras roots är mycket bra men eftersom min böjelse är mest åt dubhållet så är det tunga, övervägande skälet till sjundeplats deras dubspår.


Det här är också en anledning att älska Skåne. Spettekakan!

6. Finn the Giant. Här börjar det tätna ordentligt på listan. De fyra första artisterna var inte lika tunga och inte lika svårt att rangordna. Men härifrån och uppåt är det tajt som sjutton. Finn får sjätteplatsen för Dub pon top och diverse mp3:or. Jag väntar spänt på nästa steg från Finn. Nästa steg kommer förmodligen flytta honom uppåt nästa gång jag rangordnar skåningarna. :)

5. Stures dansorkester. Den jag är mest fäst vid av Akademikerna. Sture har visserligen bara släppt en skiva och någon mp3:a, men så bra som Långsamt gift i bestens buk är så var en topplacering given. Samma sak här som med Finn, fler skivor och det blir högre placering i framtiden.

4. Rotpuls. Det här är bra 80-talsreggae. Det blev en kort men bra karriär. De förtjänar sin fjärdeplats, definitivt. Lyssna på Rötter, +-0, Lilla Olle och Stig Andersson så förstår ni min höga placering.

3. Helt Off. Två plattor har det blivit hittills, varav I huset är makalöst bra rootsplatta. Här höll Chords på att hamna på listan som soloartist men några få spår på en platta räckte inte till. Helt Off är ett sidoprojekt för Chords, Timbuktu och Måns och jag hoppas att de tar stickspåret några gånger till för det de gör är jävligt bra!

2. Svenska Akademien. En högst väntad placering eftersom ettan är orubblig. Det har blivit fyra plattor + en samlingsplatta för Sture, GeneralKnas med flera. Att samma band genererar tre placeringar på topp tio säger något om deras betydelse och dominans inom svensk reggae på 2000-talet. Brännande aktuella texter, tunga rytmer, grymma live. Men ändå bara tvåa, för.

1. Peps Persson rubbar man inte. Han är svensk reggaes gudfader, oantastlig. Av en del kallad för coverartist, och visst har han gjort många covers. Men texterna har han skrivit själv, omgjorda ur ett skånskt perspektiv. Många av hans låtar är tidlösa, en del, framför allt 80-talet känns daterat. Den enda renodlade reggaeplattan kom inte förrän 2005. Gillar man som jag både Peps blues och Peps reggae så vill man ha fler renodlade plattor. Han har släppt ett antal bluesplattor men bara en reggae. Om det kommer någon mer ny platta med Peps så tror jag att bluesen är skippad. Hursomhelst, en överlägsen förstaplats på listan över älskvärda Skåneartister.

Inga kommentarer: