Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

09 augusti, 2009

Gubblördag på URF

Leroy Sibbles i Heptones dompterar publiken.Visst gick lördagen i gubbens tecken. Några pojkar smög sig in och en kvinna. Givetvis missade jag den enda kvinnan för att jag tittade åt ett annat håll. Ett späckat schema var det och här kommer recensionerna:
Governor Andy. Först ut på stora scenen är svårt. Att engagera festivalbesökarna klockan 15.20 en lördag är en uppgift tuff nog bara för en sann underhållare. Guvernören lyckas få upp folk från filtarna i fina solskenet, och får dem till att dansa. Vi hörde kortversioner av alla låtar i princip. Tajt kompband och publikfrieri leder fram till en fyra, men nog saknade man några låtar. Han ser dig, Glömda hjältars ballad och Oxfilé i frysen hade jag velat höra. Alla spåren från nya skivan. Någonting säger mig att vi får höra mer när han kommer till Katalin i Uppsala i höst. Fyra i betyg till Guvernören.
Hoffmaestro & Chraa. Svennebananreggae kallade jag det i dag. Hoppa och röj! Sånt har vi inte mycket av i Sverige. Inte min stil på musik riktigt, plus att jag sett dem förut gjorde att det blev filten utanför istället för inne i varma och trånga tältet. Spelningen får en trea pga publiken, trots att jag inte såg killarna i bandet mer än i ölkön senare på kvällen.
Inna Yard All Stars. Det här var best of-uppställningen som jag valde före Hoffmaestro & Chraa. Gamla gubbar som spelat i hur många andra band som helst var här i hopplockade. Det var sååå tråkigt. Det visade sig vara ett jamsession. Fem trötta män som satt ner på scengolvet stora delar av spelningen. Det som räddar betyget var Cedric Mytons version av Row Fisherman Row. Tvåa i betyg.
Langos med tzatziki, tvåa i betyg.
Junior Natural & Solomon All Stars. Ljudproblem i tältet. Männen i bandet letade efter junioren som var borta. Men några minuter efter utsatt tid så funkade ljudet tillfredsställande och junior var funnen. Kort spelning men stabilt som vanligt. Videoklipp med hyllningen till URF:s arrangör kommer senare. Trea i betyg.
Etana försökte jag se. Ljudproblem gjorde att jag inte hann se en kvart som jag hade planerat.
Internal Dread & His Friends. Nu snackar vi gubbar! Och vilket drag! Synd bara att vi var så få som upptäckte Internal Dread. En timmas spelning i tältet bjöd på blytung roots, dub och vass politik. Det här är festivalens höjdpunkt för mig ihop med något som kom senare på lördagskvällen. Internal ihop med sina vänner var ett sant nöje att höra och se. Femma i betyg.
Gyrostallrik. Tvåa i betyg.
Lutan Fyah missades helt.
Busy Signal. Såg tre låtar. Gick därifrån. Modern dancehall kommer aldrig bli min grej. Etta i betyg.
Nazarenes. Tältet var verkligen min plats under lördagen. Här bjöds än mer tung roots. Jag stod och kollade en stund men insåg att jag var jävligt trött i benen. Det fick bli en sittande lyssning utanför tältet. Stark trea i betyg.
Nu kommer kvällens stora krock för många. Lätt val för mig. T.O.K. valdes bort.
Heptones valdes istället. Shit pommes frites! Återigen lite ljudtrassel. Det blev mikbyten och info till ljudteknikerna från scenen. Sådant är alltid trist för oss åskådare. Men vilka underhållare! Längst tid i branschen ger rutin om man säger. Country Boy, Deceivers, Book Of Rules, Cool Rasta, covers på Toots & The Maytals 54 46 That's My Number och på Dylans I Shall Be Released. Det är bara ett axplock av alla tunga klassiker som veteranerna bjöd på. Sanslöst bra! Femma i betyg.
Alpha Blondy & Solar System. Ljudstrul. Eller petimeterinställningar från bandet. Jag vet inte. Vi fick stå och vänta länge. När spelningen sedan kom igång lät det bra men min ork tröt efter bara några låtar. Jag fick höra Jerusalem men mina öron och ben orkade inte så mycket mer. Tvåa i betyg, framför allt till mina ben.
Bonus:
P-Danjelsa körde freestyling i Reggae Galores tält. Vid skivspelaren Finn the Giant. Hörde tre låtar. Stark trea i betyg till P-Danjelsa trots att han verkade berusad... Hehe!
 
Storskägg och lillskägg. Fr v Internal Dread och Prince Herring. Foto: Klara Johansson.

Kändisspotting:
Utanför scen har jag hunnit se Governor Andy, Sture och General Knas från Svenska Akademien, Björn Owen Johansson från Reggae Galore, Finn the Giant, stora delar av Internal Dreads band i matkö, Junior Natural, Daddy Natural, flera ur Solomon All Stars, Syster Sol, arrangörerna såg jag på Swedbank i fredags, ölsugna killarna i Hoffmaestro & Chraa stod före mig i ölkön m fl.
Nu är klockan jävligt mycket. Tack alla för en kul festival! Vi ses i Uppsala 2010!

1 kommentar:

Johan Wikström sa...

Shit, vad lika vi tyckte om den här dagen på URF. Minns den som om det vore igår.

Heptones är min favoritspelning på de två år (2008 och 2009) som jag besökt URF. Hoffmaestro var det bra drag på! Busy Signal totalt ointressant, liksom all annan modern dancehall. Hade nog gillat Internal Dread om jag hade kunna gå på den konserten.