Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

20 augusti, 2009

Mycket bra reggae i år

Jag har i dag knackat ihop mina hjärnceller och kommit fram till följande lista med svenska reggaealbum. Ovanligt många och bra i år, tycker jag. Kan förstås inte motstå att sätta betyg på dem:

Fredrik Mikaelsson - Tama Lejon
Nä, Mikaelsson kan inte leva upp till Fred Asp-skivan (2006). Ni kan väl historian? Orkar inte dra hela, men det blev en namnstrid med tidigare Imperiet-basisten med samma namn. Numera släpper han alltså skivor under sitt privata namn. Bästa låten: Budskap.

GeneralKnas - Charmörerna presenterar...
Första skivan, Äntligen har rikare människor fått det bättre (2006) gick inte in i mitt hjärta, höll inte samma klass som Svenskan-plattorna. Men här tycker jag att GeneralKnas träffar rätt, även om det krävde ett gäng lyssningar. Bästa låten: Orden i min makt.

Glesbygd'n - Tid'n Lid
Den här skivan har jag inte gett så många genomlyssningar än, köpte den bara för någon vecka sedan. Skivan känns inte lika direkt som debuten förra året. Jag gillar dock att de insett vilken toppenlåt Grönöga är och spelat in den i en officiell version, men demoversionen är bättre i mina öron. Bästa låten: Alienation.

Governor Andy - Glömda hjältars ballad
Nu är Guvernören rätt i soundet, tycker jag. Han blandar stilar men lutar ändå mest åt roots. Många låtar hade vi hört innan skivan var släppt, såväl Pengatrubbel som Oxfilé i frysen och Dina rub-a-dub var kända. Här har vi den textmässigt galnaste låten i år: Riddim bonanza. Varför fick vi inte fler låtar från senaste plattan på URF. Bästa låten: Han ser dig.

Jaqee - Kokoo Girl
Här är väl ett äntligen på sin plats. Kvinnan som byter stil lika ofta som du hör Jah-Rastafar-I på en festival har nu valt reggaen. Hennes tidigare plattor har absolut inte varit dåliga men för oss baktaktare är det här hon hör hemma. Skivan är en sann glädjespridare, och låtarna snurrar flitigt i datorn och ipoden. Bästa låten: Take the train.

Junior Eric - Raggamuffin på svenska
Hyllningsskiva, samlingsskiva, skåpmat, hopplock, jag vet inte vad man ska kalla den. Hursomhelst så hörs det att skivan inte hann jobbas färdigt med pga Erics tragiska bortgång, alldeles för ung blev han. Höjdpunkterna är bra, däremellan lite tjatigt likt. Bästa låten: Jobb & pengar.

Kultiration - Kultiration
Här tycker jag personligen att Kultiration tappade lite fart. Och jag är sådär konservativ att jag vill ha antingen en skiva på svenska eller på engelska. Här är det blandat. Jag har nog kort sagt tröttnat lite på deras sound. Konserten på URF ska dock ha varit superbra, enligt vänner till mig. Bästa låten: Mahishasuramardinee stotram.

P-Danjelsa - Goffa
Partyplattan hittills i år ihop med Jaqees. Låtarna håller bra klass, många har hörts förut, men inte tillräckligt bra för att leva upp till ett högre betyg. Har poppat låtarna rätt mycket (finns på Spotify, för er som har det), men brukar tröttna efter halva plattan ungefär. Bästa låten: Dom (finns i en exklusiv dubversion på RG Magazine #1)

Ras Cricket - Del 3
Mp3-album som också ska finnas i skivversion. Har hört MP3-albumet. Eftersom det kommit så många bra svenska album så har jag inte hunnit lyssna särskilt mycket på detta. Bästa låten: Allt är precis som det ska.

Ras Teo - Mystic morning
Det här såg jag fram emot att höra, lokalpatriot som jag blivit. Killen är från Uppsala men har flyttat till USA. Här levererades det inte, i min smak. Trist, schablonmässig skiva, försöker göra jamaicansk roots utan att lyckas alls. Hittade ingen bra låt.

Roots Circus - Wednesdays.
Har hittills inte fått för mig att köpa skivan. Såg deras spelning på URF och blev imponerad.

Syster Sol - Dömd att bli bedömd
Det här är 2009 års svenska reggaeskiva. Det är den flitigast mest spelade skivan i min itunes och det tog ända till augusti tills jag började leta efter annat att lyssna på. Som jag skrivit tidigare tycker jag det är skamligt för svensk reggae att det tog ända till 2009 innan en kvinna slog igenom som soloartist och då kom det två på en gång (Jaqee räknar jag också). Det är ett fräscht sound, bra texter och befriande skönt med det kvinnliga perspektivet i den manliga reggaevärlden. Bästa låten: Gillar din vibe.

Har jag rätt eller har jag fel? Kommentera gärna. Här nedan också listor på sånt jag vill höra.

Skivor som jag väntar på i år:
First Light
Hanouneh
Junior Natural
Kapten Röd
Serengeti
Svenska Akademien

Skivor som jag hoppas på framöver:
Dag Vag In Dub
Finn The Giant
Helt Off
Internal Dread
Peps Blodsband
Stures Dansorkester

Inga kommentarer: