Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

03 augusti, 2009

Torsdagstips inför URF

I dag har den stora uppladdningen börjat. Jag har kommit ur bloggkoman och är på banan igen. URF är bara tre dagar bort, och jag hade tänkt gå förbi och kolla läget men kom bara till Stadsparken som är några hundra meter därifrån. Lekparken och mjukglassen lockade både mig och resten av familjen mer. :)

Kollade in programmet för URF i dag och har spanat in några favoriter som jag tänkte slå ett slag för. Torsdagen, första dagen, viks ju i år för svensk reggae. Bra eller dåligt? Jag vet faktiskt inte. Å ena sidan blir det fokus på svensk reggae den dagen, å andra sidan kanske publiken mer gillar utländsk reggae och därför inte ansluter till festivalen förrän på fredagen.

Jag har bockat för några akter. Dag ett är favoriterna Kultiration, Svenska Akademien och Syster Sol. Kultiration släppte nytt album i våras och det håller hög klass. Dock är det inte lika bra som Döden föder (2007) och Döden föder dub (2007). Men känner jag Kultiration rätt kommer det bli en grym spelning. Start kl 22 på stora scenen.

Svenska Akademien har släppt en mp3-singel i år, Samma nytt, och mer verkar det inte bli. Samtidigt har General Knas släppt en ny soloplatta (som bara växer), Lars-på-bas håller på att växa sig ut till en soloartist (är han den fjärde från Akademien?) och Sture ryktas om att ha nytt material på gång. Ni som såg dem på Öland kanske kan berätta om det blir solomaterial också annars verkar inte Svenskan ha så mycket spännande att bjuda på. Dock har de många fina, gamla meriter att leva på och de är ett grymt liveband. Start kl 23.30 på stora scenen.

Syster Sol är den mest spännande akten på torsdagen.Livelihood är nedlagt och Isabel valde att gå solo som Syster Sol. Skivan Dömd att bli bedömd är definitivt värd att lyssna på! Det finns fyra, fem riktiga kanonlåtar (Gillar din vibe, Fällan, Dömd att bli bedömd, Reflektioner) och håller hon måttet live lika bra som på skiva så kommer det bli en riktigt bra spelning. Jag tycker svensk reggaescen får skämmas över att det dröjde till 2009 innan en kvinnlig soloartist fick utrymmet och slog igenom. Peps slog ändå igenom för 35 år sedan... Syster Sol spelar kl 19.30 på stora scenen.

Bubblaren för mig är Jaqee. Hennes reggaedebutplatta kom på senvåren och jag tycker den är lite ojämn. Men får de till en schysst livemix så kan det bli en spelning som man minns. Stora scenen kl 17.00.

Jag stannar med tips om torsdagens akter. I morgon blir det tips inför fredagen.

Inga kommentarer: