Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

10 juni, 2009

Dubtips: Zion Steppers - Zion Stepper Dub

Kunskap har kommit till mig att det här är Sveriges första dub. Nu är jag i bryderier med historian. Peps Stubbdub är utgiven 1979, Zion Steppers singel är såvitt jag förstår utgiven 1980. Spelades Zion Steppers in tidigare? Hur ligger det till? Någon med gammal god reggaekunskap kanske kan bistå mig.
Hur som helst är Zion Stepper Dub första a-sidespåret på en singel i Sverige. Zion Steppers hade Stefan Jernstedt på sång. En drivande kraft bakom bandet lär ha varit Dotun "Duke" Adebayo. Stefan "Sala Rasta" håller fortfarande på, hittade några låtar med honom.
Baksidetexten på singeln tackar Västerås sound system för "the baddest sound system night in Sweden" i september 1980. Minns jag rätt så var Governor Andy med där och pillade...
Den här dubben är inte lika bra som den är kul. Men det är pionjärer och de ska alltid hyllas. Eller hur?

Inga kommentarer: