Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

18 februari, 2010

Blås och afrikanskt på nya Sture-plattan

2006, under pågående Svenska Akademien-karriär, släppte Sture från nämnda grupp sin solodebut. Då var det ett tydligt rootsalbum med ett flertal covers på. Nu när Akademien har splittrats är Carl-Martin "Sture" Vikingsson på gång med nytt igen, samtidigt som han gett sig in på den politiska arenan för Miljöpartiet också. Svenska reggaebloggen har hört sig för med Sture vad som kommer hända under året.

Hur det går med ditt album? Jag har fått veta att det kommer släppas under våren.

- Det går bra. Planen är att skivan ska komma ut innan sommaren. Alla låtar är färdigskrivna, grunder är i stort sett färdiga. Återstår då att producera: lägga blås, körer, slagverk och allmänt pyntande, såna grejer.

Vad kommer skilja Stures Dansorkester 2010 mot 2006, stilmässigt och produktionsmässigt?

- Känslan är att det här är en skiva som textmässigt är personlig, musikaliskt rootsig men med inslag av afrikanskt och kanske lite soul. Det är mer av låtar än vad det är beats och riddims.

Kommer det vara covers med även på den här plattan?

Det blir bara en cover. På live-fronten har vi testat att köra med kör- och blåssektion, och det har känts bra. Jobbar med att få fram ett fartigare uttryck där, med mer röj, men ändå tyngd. För mig är det viktigt att hitta fram till en stil som är vår, så vi arbetar inte så mycket med att göra versions på befintliga rytmer och så. Det finns det andra som kan göra så mycket bättre.

Jag undrar hur du ser på att kombinera politiken med artisteriet. Finns det några problem, som du ser det nu?

- Hur det funkar att kombinera vet jag inte än, men jag tycker att det är skönt att gå in i det partipolitiska utifrån detta att jag redan har en plattform för att föra fram politiska budskap i musiken. Det ger mig ett oberoende. Problemen tänker jag mig skulle vara tiden, men å andra sidan är jag ju redan borta från det där att köra musik på heltid, som jag gjorde under några år med Akademien. Jag trivs bra med att kombinera sysselsättningar, tycker att allt jag gör växer av det, även om det ibland kan bli lite stressigt.

Vilket sätter du främst nu, politiken eller musiken?

- Var mitt fokus kommer att ligga kommer valet och väljarna avgöra. Som det ser ut nu kommer jag dock inte att hamna bland toppnamnen på Miljöpartiets riksdagslista, så om jag skulle komma in skulle det vara genom att jag blev inkryssad. Jag kandiderar på listan i Stockholms län, men också i västra Skåne. Överlag är min ambition med att engagera mig i politiken det att profilera och utveckla grön ideologi, eftersom jag känner varmt för det, även när det gäller den mer handfasta
och dagspolitiska delen. Skulle jag inte hamna i riksdagen så tänker jag ändå arbeta politiskt på annat håll, är bland annat nominerad till en del styrelseplatser i partiet. Att skriva låtar kan jag inte sluta med, det har jag gjort så länge jag kan minnas.

I kväll kommer du till Uppsala och spelar med Congoman Crew på Norrlands Nation. Vad kommer vi få höra?

- Det blir gamla låtar från både Akademien och Stures Dansorkester, men vi ska också bjuda på material från kommande skiva. När vi har repat har det låtit bra, det ska bli skitkul. Räkna med att få exempel på hur man kan göra roots på röjigt vis!

Inga kommentarer: