Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

28 februari, 2010

Förfest? Här har du musiken!

Dagens recension handlar om ska, trall-ska, punkig ska, Ska-P och Manu Chao-inspirerad ska från Ska'n'Ska. Det var sju ska i samma mening det. Debutalbumet Gunshot Fanfare från Stockholmsgruppen kommer nu, kallaste vintern 2010. Debutsläppet från bandet kom 2006, då var det en självbetitlad EP. Sedan dess har bandet varit flitiga scenartister, cirka 200 spelningar har det blivit.

Som alla ska-akter är Ska'n'Ska en kraftfullt bemannad med åtta män och en kvinna. Förstås är det en ivrig blåssektion också, alla ingredienserna finns där. Vi bjuds på politiska texter på engelska, texter på spanska, skrålande körer, kritik mot svensk vapenexport och kritik mot FRA-lagen. Bland mycket annat.

Det här är musik för en häftig förfest en fredag- eller lördagkväll, det är musik för en ösig konsert på en schysst klubb eller varför inte ett festivaltält. Det här är däremot inte musik att lyssna noga på för att sedan recensera. Mitt livstempo och musikens tempo går i klinsch med varandra. Det låter inte dåligt på något sätt, det är bara fel för mig just nu. Framför allt störs jag av ett mycket dominant trumljud. För alla er andra, som inte lider av sömnbrist och har babyblues utan istället är i en festlig och festsugen fas i livet är den här skivan perfekt. Själv blir jag bara stressad och vill stänga av. Blåssektionen däremot är jag förtjust i.

Gunshot Fanfare rekommenderas till fans av Hoffmaestro & Chraa, Ska-P och Manu Chao. Själva nämner bandet Gogol Bordello som en referens. Skivan kommer inom kort att finnas tillgänglig online på Spotify och Itunes och finns redan att köpa i vissa skivbutiker i Stockholm.

En stor och färggrann fjäder i hatten för bandet är att de ska vara förband åt Eek-a-mouse när han gästar Kägelbanan i Stockholm 26 mars. Då är jag säker på att bandet kommer till sin fulla rätt, även för mig.

Inga kommentarer: