Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

26 februari, 2010

Bredden bekräftas av Diegojah

Gratis är sött och gott. I det här fallet gäller det stockholmaren Diegojah som släpper sitt album Dancehall Sweet till alla oss helt fritt.

Den här recensionen förtjänar först en bakgrund. Jag har aldrig varit något dancehall-fan, annat än av gammal 80-tals. När det kommer till festivaler väljer jag alltid roots-spelningar före dancehallen, tröttnar så fort på den moderna dancehallen live. Dock har jag blivit mer och mer tolerant mot stilen. Nu sitter jag alltså med en skiva som innehåller enbart dancehall och ska recensera den.

Diegojahs skiva består av två delar, kan man säga. Uppdelningen beror på vem som suttit i producentstolen. Ena halvan är gjord av Viktorious (Sverige), den andra av Raggattack (Spanien). Först ut är de svenska rytmerna. Jag blir väldigt förtjust. Det känns lekfullt, avspänt. Jag är en fan av ljudbilden, som är lite ickefundamental. Det är blippigt. Ett spår är bekant för oss som följer den svenska scenen, From the first day bygger på samma rytm som Gangstrar med GeneralKnas och Storsien från Generalens album sommaren 2009.

Behållningen för mig är först och främst Diegojahs sång. Det andra är den blippiga ljudbilden. Mest smittsamma spåret är nog ändå titelspåret, som bygger på Viktorious-rytmen Payback. Skivan kan du ladda ner från Diegojahs hemsida eller direkt via den här länken.

Nu börjar jag bli riktigt imponerad av hur bred den svenska reggaescenen är 2010 och hur bra det låter. Det är en frisk scen vi har, livfull och vital. Keep up the good work, alla artister och producenter.

1 kommentar:

Anonym sa...

Den nya versionen av from the first day är bland det bästa jag har hört någonsin. Utan tvekan. Slog till i hjärtat direkt.