Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

07 februari, 2010

Mysticman når höga toppar

Från början var det här tänkt att bli en recension med ett ljummet betyg. Jag var inte så imponerad av Mysticmans Rock of my foundation. De första lyssningarna på albumet var inte till dess fördel. Det kändes segt och ospännande. Det var först vid spår nummer 5, Trust, som det började rycka i mig. Det var den första upptempo-låten på albumet.

Nu, efter fjärde eller femte lyssningen, är jag mer positivt inställd till den lugna, mjuka sången. Det som först kändes svagt och lite trist lyfter nu flera klasser. Fortfarande tycker jag att starten på albumet är lite i långsammaste laget för att fånga in nya lyssnare, men höjdpunkterna är definitivt fler nu än då.

Vem är då Mysticman? Enligt pressutskicket som medföljer skivan har han både dominerat internet och den svenska undergroundscenen i flera år och har dessutom spåtts en lysande internationell framtid ett bra tag nu. Lite väl stora ord tycker jag, framför allt gällande internetdominansen, men jag kan ha missat något. Klart är dock att Mysticman från Hallstavik, numera bosatt i Alby, levererar en skiva som kommer snurra flitigt hos er som ger honom flera chanser. Om du däremot är en sådan som snabblyssnar en skiva så riskerar du gå miste om de sköna låtarna Lead our way, New dream, Trust och Giving me vibes.

Skivan är en produkt av Mysticman och Jonahgold, det är snyggt sound, det är klockren sång och det är mest rootsspår men även ett och annat mer upptempospår i dancehallstil. Mysticman spelar dessutom merparten av instrumenten själv och har skrivit låtarna.

Det här är ett debutalbum, det lovar gott inför kommande album. Vi kan väl misstänka att Mysticman kommer dyka upp på en eller annan festival till sommaren. Det är han förtjänt av efter den här debuten.

Skivan släpps till försäljning 27 februari.

Inga kommentarer: