Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

18 oktober, 2009

Pop goes reggae: Ace of Base

Det är nästan så jag måste inleda med ett: Usch! Men under rubriken Pop goes reggae är jag bred i mitt urval och i dag föll lotten på den stora svenska musikexporten Ace of Base. Kanske har ni som är yngre lättare att förhålla er till det här popundret, men jag som var tonåring under deras storhetstid har så svårt att tycka det är bra musik förutom någon enstaka låt. Kommer AoB gå samma väg som ABBA, det vill säga bespottade under stora delar sin aktiva karriär här hemma, medan de hyllades utomlands. Och sedan, när karriären sedan länge är över så hyllas de för sin marknadsföring av Sverige som popland? Jag tror det bara gäller ABBA och inte Ace of Base.

Hur som, året var 1992, det var vinter och All That She Wants hade börjat snurra på P3. Den blev en hit först andra sidan årsskiftet och 1993 var året som gick i Ace Of Base och eurodiscons tecken. Själv lyssnade jag mest på Nirvana, Pearl Jam och U2... Men nu handlar det om reggae, och visst finns den med där i Denniz Pops produktion. Njut eller plågas, gör vad ni vill. Här är videon till All That She Wants.

Inga kommentarer: