Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

13 januari, 2010

2009 års vinnare del 2: Syster Sol

Gud, vad roligt! Det är Isabel "Syster Sol" Sandbloms spontana reaktion på att hon så kraftigt dominerade Svenska reggaebloggens omröstning om 2009 års reggae. Ni läsare röstade fram henne som vinnare i fyra kategorier: årets artist, årets album, årets genombrott och som årets soloartist (delat med Junior Eric).

- Jag blir alltid lika glad när jag hör att någon lyssnar på min musik, är hennes något blygsamma kommentar till genomslaget.

Hennes debutalbum är nu ganska precis ett år gammalt. Singeln Fällan, med tydligt feministisk lyrik, banade väg för hennes framgångar. Likaså mixen av den lugnare rootsreggaen med dancehall. I somras kom så singeln Gillar din vibe, som fick flitigt med radiotid och gjorde att många fick upp ögonen för Syster Sol.

Hon började dock sin karriär i band, med Livelihood. Efter sju år tillsammans och två skivor, Escapizm (2006) och Sagans Sånger (2007) splittrades gruppen. Syster Sol berättar:

- Livelihood hamnade i ett läge då vi kände att vi inte kom framåt. Vi hade olika ambitionsnivåer och musikaliskt kände vi att vi fastnat lite. Jag kände att jag verkligen ville satsa på musiken och hade under en tid skrivit material som inte riktigt kändes som Livelihood. Vi hade bestämt att alla våra låtar skulle skrivas tillsammans vilket var ett helt fantastiskt sätt att jobba på, men jag har även ett behov av att skriva eget. Därför tog jag steget ut och gjorde ett soloalbum.

Nu började alltså en karriär som frontfigur ta form.

- Under tiden med Livelihood hade jag lärt känna en hel del grymma musiker och producenter så jag kontaktade dem jag verkligen beundrade och frågade om de var sugna på ett samarbete. Jag gjorde de flesta instrumentala skisserna själv som sedan filtrerades genom Patrik "Partillo" Alexanderssons magiska verkstad. High Fashion-rytmen från Partillo blev När vi kommer. Dessutom fick jag två rytmer av producenten Magnus "Scorpio" Gustavsson. De blev Gillar din vibe och titelspåret Dömd att bli bedömd.

Lyrik från Syrrans fabrik
Hennes succédebut heter alltså Dömd att bli bedömd. Isabel Sandblom skriver både enklare partylåtar och djupare texter med tänkvärt innehåll. Här ett exempel på hennes lyrik i låten Reflektioner:

"Vet att det finns ingen annan som bär ansvaret för dig
för du är mäktig och fantastisk nog att klara av dig själv
Finns ingen smärta i att vara, bara i att fly
Du kan söka din fiende och ovän i din nästa
när den enda som kan kallas fiende är din rädsla
för den hindrar dig från att tillåta dig att känna som du gör"

Ett annat exempel är snusklåten Gillar din vibe:

"När du kliver in i rummet är det nåt som pirrar till
Åh-åh å, jag gillar din vibe
När jag ser i dina ögon finns inget annat till
Åh-åh å, jag gillar din vibe
När du viskar i mitt öra kan jag inte sitta still
Åh-åh å, jag gillar din vibe
När du dansar tätt intill mig känner jag att jag vill
Åh-åh å, jag gillar din vibe"

När det gäller utmärkelserna i bloggen är Syster Sol ödmjuk.

- Jag hade äran att få spela med de absolut bästa reggaemusikerna: Lars på bas (från Svenska Akademien), André och Björne B(från Livelihood), Etzia, Marie och Partillo. Jag är otroligt tacksam för allt jag fått vara med om hittills och ber om mer, säger hon.

Nu arbetar Syster Sol och Hot This Year Band med en ny singel.

- Vi hoppas kunna släppa den till våren. Sedan jobbar jag vidare med rapparen Cleo (de har bland annat projektet Tell Dem ihop) så där blir det nog en del nya tunga låtar, säger Syster Sol.

Tidigare i bloggen har Gillis Bengtsson på skivbolaget SwingKids berättat mer om vad som är på gång för sommaren.

- Syster Sol vill spela på festivaler som inte bokade henne 2009 så jag hoppas det kan bli en del spelningar till sommaren för henne och att hon börjar göra nytt för det känns som hon verkligen har det lilla extra för bryta gränser och bli stor även utanför reggaecrowden, säger Gillis Bengtsson.

29 januari har Syster Sol chansen att vinna pris på Manifestgalan, en oberoende gala för artister signade på oberoende, mindre bolag. Hon och Jaqee är nominerade i samma kategori, rytm. Genombrottet på reggaescenen är ett faktum. Nu återstår resten av världen för svensk reggaes stora stjärna 2009: Isabel "Syster Sol" Sandblom.

Inga kommentarer: