Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

04 december, 2009

Dubtips: DubPilot

DubPilot är en solosnubbe från Uppsala som precis börjat få kläm på musiken som får oss att vibrera, dubben.

Efter att ha lyssnat på brorsans skaplattor under uppväxten, och varit skeptisk till roots och dub, så började Dubpilot mjukna.

"Gick på några av festivalerna här i Uppsala men den riktiga frälsningen kom för några år sedan då jag hamnade på en spelning med två av Uppsalas soundsystem, JahMassive och Meditative Sounds. Musiken var som klippt och skuren för mig och jag hamnade snabbt framför högtalarriggen för att få basen genom hela kroppen. Att kunna må bra genom musik visste jag redan att man kunde men att få uppleva psykisk och fysisk trans vid högtalarna var något nytt!"

Nu har han hållit på att skapa egen musik i ett år.

"Jag kunde inget om att göra musik men köpte mig ett klaviatur, ljudkort mm och började utforska. I början fick jag googla på varenda ton eller ackord jag ville använda. Allt är självlärt."


Han nämner sitt samarbete med EKSS, en av alla dubkunniga i Uppsala. DubPilot har ett skönt, eget sound. Jag gillar det skarpt.

"Målet med min musik är att få upp folk på dansgolvet och kunna njuta av nytänkande melodier, mörkt och psykedeliskt men ändå lätt att njuta av och kunna ta till sig. År 2011 är jag övertygad om att mycket kommer ha hänt då jag redan nu försöker att planera en vettig studio att kunna arbeta i. Söker även text och sångare till mina verk eller för att tillsammans kunna skapa nya."

DubPilot hoppas kunna lägga upp ytterligare låtar på MySpace innan 2009 är slut. Tills dess uppmanar jag er att lyssna på Rhaatid och Skinnyman Dub.

Inga kommentarer: