Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

07 december, 2009

Giant Steppers - Closed for comfort

Ni kanske har saknat mina blogginlägg? Nu har jag efter hårt renoverande och MJ-lyssnande börjat hitta tillbaka till de svenska arkiven. I dag har jag grävt djupt, djupt. Det här låter... inte alltid så vasst på sången men musiken låter desto bättre.

Nu var jag väldigt ung 1983 och hade väldigt dålig koll på svensk reggae, men mitt arkeologiska grävande i reggaehögarna säger att Giant Steppers släppte en platta. Giant Steppers hade någon koppling till Zion Steppers, förmodligen bytte bandet namn och samtliga medlemmar utom sångaren Duke.

Per Cussion, Zilverzurfarn, Duke Adebayo och Dennis Bovell medverkar bland annat. De som dubbar till det lär vara Tomas Wretman och Love Rambro. Dennis Bovell har producerat men om det är han som dubbat får jag inte fram något om. Soundet går lite åt brittiska 80-talsreggaen. Den typen av reggae har jag inte hittat mycket i arkiven.

Låten Closed for comfort är med på b-sidan av LP:n. Skivan går att köpa begagnad på Record Mania.
Nu är det mindre än en månad kvar till URF. Jag ska nog snika till mig ett snack med Internal Dread. :)

Inga kommentarer: