Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

14 december, 2009

Hiphoparen Mbangini blev rasta

Svenska reggaebloggen gör i dag ett stopp i Falun, fast egentligen på MySpace. Där hittar vi Mbangini, som fick sin inspiration till reggaen i Afrika.

- Jag var där för ungefär fem år sedan. Jag bodde i Mocambique tre månader och var där själv så jag hängde bara med locals. Jag träffade rastas i huvudstaden och på landsbygden, vart jag än åkte, och de invigde mig i sitt liv, sina tankar och sin musik, berättar Mbangini i ett mejl.
 
Musikaliskt började han med hiphop men tröttnade. Nu är det reggae som gäller istället och på hans MySpace-sida kan man höra sju låtar. Redaktionens favoriter är African Stylee (som bygger på samma rytm som Sean Pauls Gimme the Light) och Higher Meditation. Låtarna är inte helt färska.
 
- Det händer inte så mycket med min musik just nu. Jag skriver hela tiden nya låtar, vissa spelar jag in om de blir nog bra. Men jag litar till den Högste att Hans budskap ska nå den som behöver det, genom min musik eller på andra sätt. Musik är ingen tävling så jag försöker inte konkurrera med andra musiker.

Om ni bor i närheten av Borlänge har ni chansen att se Mbangini live inom kort. På fredag spelar han på S2. 

Inga kommentarer: