Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

28 december, 2009

Reggae för barn

Det finns ett antal samlingsskivor med reggae för barn men ingen på svenska. Dock finns en del reggae för barn inspelat. Det bästa jag hittat är när Peps Persson är städgubbe i barnprogrammet Doris & Knäckebröderna (2000). Låten Renlighetsreggae är med på En randig skiva.

Sedan finns det en okänd skiva som släppts av ett band som kallar sig för NGB & KB. Vilka de är vet jag inte, men de håller till utanför Uppsala. Skivan heter Några barnvisor: Hellre än bra (2007), vilket också stämmer in på hur det låter. Det är dock roligt att höra Ett gammalt fult och elakt troll och Klappa händerna i baktaktversioner. Mig veterligen finns skivan bara att beställa från bandets egen hemsida.

En läsare mejlade mig efter inlägget och påpekade att det finns en hel animerad långfilm med svensk reggaemusik till, Desmond och träskpatraskfällan (2006). Gjord av Magnus Carlsson, samma Magnus som gjort flera underbara animerade serier som gått på tv (Jerry och de tre vännerna och Da Möb t.ex.). Musiken mixades av Internal Dread. Tack för tipset!

1 kommentar:

Haiwan sa...

Älskar reggae. KOlla min blogg