Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

13 juni, 2010

Hanouneh har sett riktiga Gaza

Hanouneh, med förflutet i Palestina men som bor utanför Lund, har gjort en Real Gaza Me Seh! tillsammans med Promoe från Looptroop. Sist i texten kan ni både lyssna och ladda hem låten.

Svenska Reggaebloggen tog kontakt med Hanouneh för att få historien bakom den hastigt gjorda låten som är politiskt aktuell med tanke på Israels blockad av Gaza och att fartygskonvojen Ship to Gaza stoppades och besköts, något som slutade med att nio människor dödades. Det här är Hanounehs egna ord.

"Vad gäller min bakgrund till låten så är den väldigt personlig. Det är ingen slump att jag har gjort flera låtar på temat Palestina samt att jag i vissa texter sjunger på arabiska eftersom jag bott en del av mitt liv där och har väldigt starka kopplingar till landet. Jag flyttade dit från Sverige 1993 och bodde där i perioder fram till 2001 då jag lämnade Gaza efter att al-Aqsa-intifadan brutit ut.

Jag åker fortfarande ner till Västbanken med jämna mellanrum (har inte kunnat återvända till Gaza dock), jag längtar dit när jag inte är där och känner mig ofta ganska maktlös över att inte kunna göra något för att påverka situationen som familj och vänner lever under. När nu den humanitära konvojen attackerades på väg till Gaza var det många känslor som jag behövde kanalisera: först den omedelbara chocken över att människor sköts till döds ombord på båten, sedan ilskan över hyckleriet som ligger i att människor förlorar livet i Gaza varje dag pga våldet och blockaden, men först när europeer attackeras så blir det kännbara politiska reaktioner. Det kändes också som att man ganska cyniskt valde ut vilka individer man avrättade och att passagerarna i konvojen behandlades mycket olika beroende på nationstillhörighet – ännu ett bevis på att människors liv betraktas som olika mycket värda. Jag tyckte också att det kändes svårt att hantera en så uppenbar attack på en symbol; ett fartyg som i fredlig avsikt lastats med humanitärt bistånd kapas på internationellt vatten och passagerare likvideras av tränade kommandosoldater – det blir liksom inte mycket fulare än så", skriver Hanouneh och fortsätter.

"Det var en liknande känsla som fick mig att skriva låten Gaza/New Years Eve för ett och ett halvt år sedan under Israels offensiv, när jag fick realtidsrapporter om hur kvarteret där jag bott en gång i tiden pulveriserades av israeliska luftangrepp. Den gången skrev jag låten under själva nyårsafton och spelade in den redan nästa dag. Jag jobbar snabbt om jag har något angeläget att säga.

När det gäller låten som gjordes nu, Real Gaza me seh! så skrevs den också dagen efter incidenten. Jag spelade in hooken och mailade ut en första skiss till ett par artister som jag var ganska säker på skulle vilja delta utifrån deras tidigare ställningstaganden i frågan: Promoe här i Sverige, som ju i likhet med mig själv har uppträtt på stödgalan för Ship To Gaza, samt The Narcicyst i Kanada och Omar Offendum i USA som är extremt engagerade politiska MC:s. Promoe var snabb med att svara så jag bestämde mig för en första version med varsin vers på som vi byggde utifrån den text som jag hade skrivit. Beatet hade jag precis fått från producenten Tremendous Lix som jag nyligen börjat jobba med, och det kändes helt rätt som bas för vad jag ville säga.

Titeln är lite wordplay med dancehallscenens användande av konceptet; t ex att Beenie Man och Vybz Kartel snackar om Gaza som ett sätt att skildra Portmore eftersom Gaza är "The hardest place on earth" och sådär. Eftersom det är en ganska tydlig jamaicansk vibe i sången så tyckte jag det kunde vara en tung markering att ta tillbaka begreppet lite: "dis da Real Gaza me seh".

Detta blev ett hastigt tillkommet släpp som mycket handlade om att göra en markering, men framöver så kommer ni garanterat att få höra mer från mig både i samarbete med roots reggae-producenten Mr. Sloap, som jag gjort många låtar med tidigare, och ihop med Tremendous Lix, en grym svensk producent som var med i Goldmine på 1990-talet och sedan har legat lågt ett tag men som nu kommer tillbaks med riktigt tunga grejer", avslutar Hanouneh.

Vill ni inte bara lyssna i bloggen utan också ladda ned låten så går det. Klicka på lilla download-symbolen i Soundcloud-länken här i bloggen så löser det sig.

Inga kommentarer: