Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

08 juni, 2010

Rootsig dancehall på Everyday

Trots framgångarna med Ms Fatty blev aldrig Million Stylez någon favorit hos mig när han var aktuell med From A Far (2007). Då var jag långt ifrån ett fan av ny dancehall. Om det var någon dancehall som funkade så var det 80-talssoundet, men det var sparsmakat med den också. Sedan dess har min musiksmak förändrats och blivit mer accepterande mot dancehallen. Samtidigt har Million Stylez svängt om något, till en mer uppblandat stil där det som kallas för new roots och dancehall tar plats bredvid varann. Så har vi till sist mötts musikaliskt, mixen gjorde det.

När jag intervjuade Million Stylez i januari, innan valet av låtar var klart sade han:

- Det kommer vara ett mer vågat sound till skillnad från förra skivan, mer varierat helt klart. Jag har fortfarande inställningen att jag vill leva upp till mitt namn.

Lever Million Stylez upp till sitt namn? Helt klart finns det ett stort gäng med låtar som håller ypperlig klass. Redan på första spåret Love We Deal With fångas jag in. Det är roots-låt, av klassiskt snitt. Där jag är riktigt fast är vid spår fyra, Young Gunz som gästas av Joey Fever. Här är det högre tempo. Innan dess har vi kunnat höra As Mi Forward, ett annat spår som är producerat av Curtis Lynch. Där gästar världsstjärnan Busy Signal, där är det ett mer elektroniskt, new roots-sound.

Det finns några spår som är tydliga flörtar med dansgolvet, och då menar jag inte dancehallgolvet utan åt det mer typiskt västeuropeiska. I den kategorin sätter jag in singelvalet Supastar (som jag har lyssnat mig trött på, utan att låten riktigt har fastnat) och Lookin', som passar min smak mycket bättre.

Drygt halvvägs in i plattan kommer min favoritlåt, ihop med Young Gunz. Det är den långsamt rootsiga Born In The System. Hit brukar jag lyssna. I låten World Crisis, som gästas av Don Carlos, brukar jag tröttna. Då har jag hört nio låtar. Kanske säger det något om mitt tålamod, kanske säger det något om hur långa plattor ska vara. Sexton spår känns för mycket i fallet med Million Stylez. Då har jag alltså oftast hoppat över låtar som World Crisis med Don Carlos som gäst och Help Is On The Way med Gentleman som gäst.

I min värld är den här mixen av låtar som Million Stylez presenterar en bättre samling än hans förra skiva. Det finns dock inte samma hitpotential som Ms Fatty. Efter att nästan ha skrivit färdigt recensionen går jag tillbaka och läser vad han svarade mig i den första intervjun under arbetet med Everyday. Då sa han att Lookin' är låten med störst hitpotential, och det håller jag med om. Den unge mannen sa något annat klokt också:

- Jag måste säga att Everyday kommer att vara mer mogen och mer utvecklad än From A Far för att jag känner att jag själv har utvecklats som både artist och människa sedan dess. Det var ändå tre år sedan.

Det kan Svenska Reggaebloggen skriva under på. Och det gör inget om skivan inte resulterar i en världshit, den här gången har han en jämnare och bättre samling låtar än på debuten. Han når ut ändå.

Bästa spåren: Young Gunz och Born In The System.

Inga kommentarer: