Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

21 juni, 2010

Serien lever upp med Axxionpack

Redan 1 april dödförklarade jag min serie om svenska ljudsystem. Då hade fyra av tio tillfrågade hört av sig. Men drygt tre månader efter starten så hörde ytterligare ett system nyligen av sig: Axxionpack. Jag hade kontaktat dem på en gammal mejladress som knappt används, därför blev det ett sent svar enligt Axel i Axxionpack. Klicka på ljudsystem-etiketten så kan ni läsa om de andra systemen också.

Hur länge har ni kört?

- Man kan säga att Axxionpack startades under 2000 men då hade vi inte namnet Axxionpack, Då var det jag (Axxel) och Andreas (en av Axxionpacks originalmedlemmar) som DJ-ade tillsammans. Axxionpack var från början mitt DJ-namn men vi tog det som soundnamn under 2001.

Hur kommer det sig att ni började?

- Jag kan ju bara tala för mig själv så ni får höra min version. Anledningen till att jag börja spela reggae och framför allt dancehall berodde på att runt 2000 så fanns det inga klubbar i Göteborg som spelade dancehall så enda sättet att höra musiken man gillade var att abonnera lokaler och spela själv. Detta var innan Sean Paul släppte Gimme The Light och dancehallen var "inne", så att säga. Det var mer underground och inte i närheten av så stort som det är i dag. Detta var på den gamla goda tiden då man beställde sina 7:or från Dubvendors katalog och kryssade i en order och faxa över och hade man tur fick man bra grejer.

- Att bli ett sound kom på vägen med DJ:andet och klubbarrarangemangen. Efter att vi tog namnet Axxionpack började vi köra med MC, skaffa dubs och clasha och arrangera ännu mer klubbar.

Vilka ingår i systemet? Vilka har ni som gäster?

- Sedan rätt många år tillbaka så består soundet av mig själv & Peggy. Från början hade vi mer medlemmar men folk hoppade av eller tappade intresset med tiden. Men angående gäster: om en sångare är i huset så får dem i stort sett alltid gästa Axxionpack. Det har blivit rätt många inom den svenska reggaescenen genom åren, t ex gästade Joey Fever, Danjah, Syster Sol och Govenor Andy Axxionpacks set på Öland Roots förra året. Om man kallar de artister vi flygit över och spelat med gäster så har vi kört med bland annat Top Cat, General Levy, Tony Curtis, Rodigan, Collie Buddz och Junior Kelly för att nämna några.

Har någon av er bakgrund från band eller som soloartister sedan tidigare?

- Svar nej när det gäller band och sånt. Min bakgrund är väl att jag fastnade för reggaen för cirka 15 år sen och började ganska direkt samla skivor, senare DJ:a och allt sånt har lett mig till där jag är i dag med Axxionpack. Peggy (bilden) är född och uppvuxen i Västinden så han är ju uppväxt i reggaekulturen och har fått mycket av sin inspiration och glöd för kulturen på det sättet.

Vad utmärker ert system? Stil? Ljudmässigt? Publikmässigt?

- Vi äger inget system men vi ser alltid till att spela på bra utrustning, men när vi abonnerar klubbar så kollar vi alltid att ljudet är bra. Är det inte det så hyr vi in det vi tycker fattas. Vi är inget Sound som är speciellt inne på egna lådor. Det är sjukt fett med Meditative Sounds och alla andra som kör den grejen fullt ut men eftersom Axxionpack mer är ett juggling sound så har vi inte prioriterat det. Det är skillnad på roots steppers-sounden och juggling/clash-sounden när det kommer till just riktigt soundsystem. Stilmässigt så är inte Axxionpack begränsade till någon speciell genre. Vi spelar det inom reggaens ramar som passar respektive spelning. Det är en del av att vara ett bra sound: känna av publiken och märka vad de vill höra. Vi kan spela roots, 80's, dub osv en hel kväll. Vi ger publiken det de vill ha!

Om ni bortser från er själva, vilket är Sveriges bästa system?

- Vet ej. jag respekterar alla sounds, sångare, DJ:s och musiker som håller reggaekulturen levande. Det är najs att relativt nya sounds som bland andra Popeye, Sound of Galore, Wolverine HiFi, Phantom mm. New blood inna di bizniz! Det verkar som att kulturen med ljudsystem har tagit en väldig fart. Fett att det styrs upp clashar mellan två ljudsystem nuförtiden och tråkigt att det inte styrs upp vanliga clashar med dubs med)

Vad utmärker ett bra sound, enligt er?

- Ett bra sound ska ha bra publikkontakt, känna av vibbarna och spela en selection som passar.

Vad har ni för spelningar på gång?

- Just nu, sommaren 2010, så har vi en del på gång. En ny klubb som har premiär i juli och en del andra klubbspelningar är inplanerade. Det rullar på som vanligt kort och gott!

Inga kommentarer: