Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

09 juni, 2010

Mer svängrum på Marknadens Soldat

Det här är en rätt svår recension att skriva. I mina öron har visserligen Helt Off utvecklats till ett mindre monotont låtande band, men det känns som vi hört det här förut. Å andra sidan ska ni veta att Helt Off stått oerhört högt på min lista över svenska reggaeakter. Hur hänger detta ihop? Jag ska försöka förklara mig.

Skivorna Helt Off (2004) och I Huset (2006) har nästan spelats sönder i det Herringska hemmet. Jag trodde på allvar inte på snacket om att det skulle komma en skiva till. När Chords senaste soloplatta, Things We Do For Things (2008), var ny och där reggaen letade sig in på några enstaka spår, så var jag övertygad om att det var slut på Helt Off. Jag hade inga uppgifter åt det hållet, utan det var min känsla. Det är så skönt när man har fel, i varje fall ibland.

Helt Offs två första plattor rör sig inom en ganska smal sfär av gammal, go' roots reggae. Det låter mycket bra om det, men det kan kännas som det låter rätt likt, från spår till spår. Nu, fyra år senare, tas svängarna ut något mer. Det känns något mer organiskt, inte lika stöpt. Det jag noterar som kittlar mig är framför allt falsettkörerna som hörs här och där i låtarna, över huvud taget känns Jens "Chords" Reschs sång vassare än normalt.

Första spåret Fogden Kommer fastnar fint, singeln Tillsammans har de fina orgelljuden och Chords sång att luta sig emot, på Maktspel tas de där svängarna ut något mer musikaliskt och så kommer min favorit på plattan, Falla Tu. Här faller det på plats, Chords sköna kör, basen, Måns trummor. Det är under den andra halvan av plattan som det är som bäst. Inte bara Falla Tu utan också Jag Vill Bara. På den sistnämnda låten hörs ett smittsamt, jazzigt piano ihop med de klassiska Helt Off-ingredienserna.

Dessutom känns det ännu mer som Jens och Måns Asplunds grupp nu än innan. Deras ständiga följeslagare Jason "Timbuktu" Diakité håller sig borta sånär som på spåret Mediakåt. Som jag minns hur Helt Off såldes in till folket, så var det "bandet där Timbuktu är med". Nu är det inte så längre, till Helt Offs fördel. Nu kanske de får fokus, Jason får nog med fokus överallt hela tiden, den lilla mediahoran (syftar till hans egen låt Välj Mej. Älskar dig, Jason).

Så, hur ska jag ha det? Är det här bättre, sämre, lika bra, eller något annat mot hur Helt Off har låtit tidigare? Skivan Marknadens Soldat är ett steg vidare, den kränger bitvis lite utanför de givna roots-progg-ramarna som Helt Off satt upp för sig själva. Jag hade gärna sett och hört ännu vidare musikaliska svängar, ungefär som på Chords Things We Do For Things. Där tillåts det vara hiphop, funk, reggae, soul och annat om vartannat. Jag är övertygad om att man skulle kunna göra ännu mer åt det hållet men behålla reggaegrunden i musiken. Samtidigt är det rootsiga som Helt Off ger oss riktigt bra. Mycket vill ha mer, kan man väl sammanfatta mina åsikter. Så är Marknadens Soldat något för er gamla Helt Off-fans? Absolut. Är Marknadens Soldat något för er som ännu inte upptäckt Helt Off? Javisst. Är skivan det bästa Helt Off har gjort? Nej, I Huset är en bättre platta, mest för att det inte hänt tillräckligt på fyra år till Marknadens Soldat.

En sak till: ett riktigt fulsnyggt skivomslag! Gillar den röda grisbössan som skjuter pengar!

Bästa spår: Falla Tu och Jag Vill Bara.

Inga kommentarer: