Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

04 november, 2009

Älska rytmen?

En ny svensk label har släppt sina första skivor. Bara det är värt ett uppmuntrande yay! Fast Forward Sound har funnits sedan 2003 men det har tagit sex år att släppa tre 7"-singlar. Orsaken vet jag inte. Hursomhelst, singlarna som nu har släppts bygger på en rytm som kallas Love My Riddim.

Singel nr 1 innehåller Joey Fever på sång på a-sidan och en Version på b-sidan. Efter att ha lyssnat på samtliga spår några gånger måste jag säga att singel nr 1 låter bäst. Joeys version heter Back With A Blast. Den instrumentala baksidan är också vass.

Singel nr 2 har Everton Chambers och Samuel Lancine på sång på respektive sida av singeln. Personligen faller Samuel Lancines They Don't Know mig mest i smaken. Den lever dock inte upp till Joey Fevers.

Singel nr 3 har Leafy och Anthony Mills på sång. Skönt att höra Leafy på skiva igen. Här kallar han sig för Leafnuts. För mig var det ett tag sedan jag hörde honom och dessvärre har jag inte sett honom live någon gång. Här toastar han på engelska, vilket han förstås gör bättre än på svenska även om det är charmigare på svenska. Det här är den mest dancehall-iga av singlarna. Dock funkar rytmen bättre till softare stil än dancehall.

Det är något tjatigt med sex versioner av samma rytm, men jag är ju mer av en albumkille. Sammanlagt blir betyget tre för singelsläppen, för ambitionen att släppa egna skivor på egen label: alltid en femma.

Inga kommentarer: