Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

04 september, 2009

Dubtips: Reggae Team - Vågar jag dub

Tänka sig vad man kan snubbla över när man sitter hemma i TV-soffan och har tröttnat på EM-fotbollen (Norge leder med 3-0 mot Sverige). För det första blev jag förvånad över att Reggae Team har en sida på MySpace. Att det sedan på sidan ska ligga en dublåt gjorde mig än mer förvånad och lycklig förstås. Låten heter Vågar jag dub och är förstås en dubversion av Vågar jag, vågar du från LP:n Jakten på Baron Gruda (1983). Nisse Landgren(!) är för övrigt med och trombonerar på den här plattan.

Reggae Team, Thomas Gyllings band som hann med två plattor i början av 1980-talet. Då var han i full gång med att sprida andras västindiska toner i Sveriges Radio. Men det räckte inte, han ville göra egen musik också. Reggae Teams skivor är sedan länge glömda av de flesta men tack vare nätet har jag kunnat upptäcka detta band. Det är lite ojämnt men vissa låtar är bra ska, annat är okej roots. Gylling är ärligt talat en betydligt bättre radio och tv-dj än skivartist. Men vad gör det, han har bidragit till vårt svenska reggaearv.

Inga kommentarer: