Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

06 september, 2009

Pop goes reggae

I bloggen kommer jag med ojämna mellanrum skriva om popmusikens flört med reggaen. I dag faller valet på... Gyllene Tider. Jag är inte ett fan av Gessles musik med några få undantag. Förut har jag inte förstått vad det var med Flickorna på TV2 som jag gillade. Men en dag slog det mig: det är reggaen som gör det! Det här måste tveklöst vara från den tid i Sveriges popmusik då reggaen påverkade allra mest. 1979 kom Flickorna på TV2, men vad för reggae Gessle och Mats Persson lyssnade på när de skrev låten har gått mig förbi.

Mitt förra inlägg om Pop goes reggae: Moneybrother, är det som fått flest, och mest upprörda läsarkommentarer (de flesta artiklar passerar obemärkt). Undrar om valet av Gessle är lika känsligt hos er reggaefans? Gessle har för övrigt gjort åtminstone en låt till med reggaevibbar, När vi två blir en (1980). Här får ni båda två. Gilla, hata eller hoppa över. :)



Inga kommentarer: