Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

28 augusti, 2010

Ser fram emot fler ritmos

Just nu har er redaktör två måsten hängandes över sig. Det ena heter Ritmos Tenoros, det andra heter Desert Rose. Låtarna har mognat till sig sedan strax före Uppsala Reggae Festival. Nu är det dags att avverka nummer ett.

Ritmos Tenoros, som består av två producenter med gästsångare. Uppsalaprojektet har hittills resulterat i en skiva men det ska komma ytterligare ungefär tre. Projektet bygger på rytmer producerade av Heavy Manners (Olof Olofsson och Kristian Berger). Den här gången finns det fyra rytmer som sedan mer eller mindre kända Uppsalaprofiler lagt sina röster på. Den mest kända rösten har de flesta av er sett på URF år efter år efter år. Det är mannen som påannonserar artisterna från stora scenen. Han, Nils "Henry Bowers" Jansson, gästar på två låtar. Andra som hörs är Format, Mekka, Senior I och Chienloup. men den skönaste insatsen står ändå Elvika för. Hon är i princip okänd på reggaescenen, en lokal förmåga som här kliver fram och tar för sig. Hon har begåvats med en mörk stämma som gör sig utmärkt till dessa rytmer. Bäst är Blank Leaflet, som bygger på rytmen Gammelvala. Det är också den rytm som tilltalar mig mest. Det är väl roots-tomten i mig som behöver tillfredsställas.

I övrigt känns spåret Cykeltur också klockrent, bygger Holland-rytmen. På Cykeltur gästar fyra sångare, och det är just mixen av röster plus texten som gör låten. På samma rytm gör Henry Bowers Dålig dag, och den är snudd på lika bra som Cykeltur. Första spåret Empress bygger också på Holland-rytmen, och den är skönt sångsatt av Chienloup och Keri Lively.

Dags för slutsatserna. Gillar man sin reggae på svenska får man tre spår. Gillar man sin reggae på engelska får man fyra spår. Gillar man rytmer får man fyra spår. Det är lite som en gottepåse, något till alla intressen. Lyssningsvärt? Javisst, när man plockar ut sina favoriter så håller det här bra. Jag har fortfarande inte riktigt vant mig vid sättet att bygga skivor på, då mina öron tycker det blir en aning tjatigt med fyra versioner av samma rytm på samma skiva. Jag vill gärna ha albumens klassiska upplägg med en version av låtarna. Men sammantaget känns projektet Ritmos Tenoros som en bra satsning, jag ser fram emot nästa släpp som producentduon börjat jobba på. Av sångarna/toastarna känns det mest spännande med den oslipade diamanten Elvika.

Bästa spår: Blank Leaflet, Dålig Dag. Bästa rytm: Gammelvala Riddim.

Inga kommentarer: