Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

05 januari, 2010

2009 års vinnare del 1: Junior Eric

Under januari kommer ni få porträtt av eller intervjuer med vinnarna i 2009 års omröstning här i bloggen. Först ut är en text om Erik "Junior Eric" Alexandersson, som vann kategorin årets soloartist för skivan Raggamuffin på svenska, delat med Syster Sol. Eftersom Erik förolyckades i en trafikolycka i Thailand för nästan precis ett år sedan har frågorna ställts till Patrik "Partillo" Alexandersson, Eriks brorsa och Gillis Bengtsson, god vän och den som gav ut Eriks hittills enda album.

Hur tror ni att Junior Eric hade gillat att bli framröstad till årets soloartist?


Gillis: "Jätteglad, givetvis!" hade han sagt!

Partillo: Jag vet att Erik hade varit väldigt glad och tacksam över att få detta pris, så mycket som han och jag har kämpat för att bygga och bredda reggaescenen i Sverige. Erik var alltid den som gav beröm och cred till alla andra utom sig själv. Väldigt ödmjukt, men alla i kretsen runt Erik tyckte att han själv borde ta åt sej mer cred för allt han gjorde för scenen både som artist och som arrangör/promotor, vilket jag vet att Erik den sista tiden också gjorde. Han förstod hur betydelsefull han varit för Göteborgs och Sveriges utveckling av reggaen. Han hade tacksamt och ödmjukast tagit emot priset!!

Reggaesverige saknar verkligen Junior Eric och nyligen höll ni en minnes/hyllningskonsert för honom. Hur var den?

Partillo: Den var otroligt fin och känslosam. Våran mamma var där och många vänner från förr och nu, samt alla kollegor och fans.Tror det var viktigt för oss alla att få göra detta för Erik och för fansen. Jag hade programmerat lite beats och bakgrunds-klick som vi spelade till, på vissa låtar, vilket gjorde det möjligt för mig att lägga in Eriks röst/vokaler ut i högtalarna, så det var verkligen som att stå på scenen och spela tillsammans med Erik. Väldigt fint och väldigt känslosamt som sagt..

Gillis: Det var en oslagbar kväll men tyvärr ett gig jag gärna hade sluppit arrangera var en tanke som slog mig under kvällen. Jag kunde inte riktigt vara sådär nöjd man är annars när Musikens Hus återigen är fullsatt. Partillo och bandet hade lagt ner ett hästjobb för fixa allt det musikaliska och såg ju även till att Eriks röst var med. Till alla er som missat det kan man ladda ner avslutningen på MrGillis-bloggen.

På vilket sätt hade Raggamuffin på svenska låtit annorlunda om han/ni fått jobba färdigt med den?


Gillis: Partillo kan bäst svara på det men Erik hade en massa nya låtidéer och feta grejer som tyvärr aldrig blev inspelade ens på skissnivå. Nu blev plattan en greatest hits-samling kombinerad med nya låtar som egentligen inte var färdiginspelade men som färdigställdes tack vara hjälp alla fina artistvänner som fyllde i de sista verserna.

Partillo: Skivan hade varit mer av allt faktiskt, mer dancehall, mer roots, mer rub-a-dub, mer ska. Det finns så många textrader och refräng-hookar som ekar i mitt huvud men som aldrig blev inspelade. Än idag möter jag folk som har fått höra Erik freestyla sina nya grejer som alltså inte finns på tape.

Det jag gjorde var att jag bestämde mig för att ta med de fyra låtarna som Erik släppte på EP:n Stil och fason (2006). De hade inte varit med om vi hade haft fler att välja på. Vissa av de nya låtarna var redan färdiginspelade och tack och lov fanns en del skisser till de inte helt klara låtarna, dessa skulle Erik fortsatt spela in när han kom hem från säsongen i Thailand... Det är de inspelningarna jag har fått använda och ta hjälp av Storsien, Kapten Röd, Jogi och Calle P för att färdigställa.

Det känns som att Junior Eric var på väg att bli riktig stor. Vad är er kommentar till det?


Gillis: Han var riktigt stor men som många av dagens artister inser de inte det på grund av den obefintliga skivförsäljningen och minskat antal reggaeintresserade arrangörer runtomkring. På Högre Standard-releasekonserterna i Göteborg och Stockholm 2008 var det liksom inget snack om vem som knäckte publiken. Inget ont om många andra artister men få dominerar en scen som han gjorde med sin karisma. Erik slog egentligen igenom med Reggaeprofil redan 2006 tillsammans med Governor Andy så det är lite märkligt men givetvis fint att han nu får legendstatus på den svenska reggaescenen eftersom han är den förste att gå bort.

Partillo: Jag tror att med den skivan som faktiskt skulle kommit 2009 eller 2010 så skulle Erik kunnat påbörja något som kunde bli riktigt stort. Han hade humor och ville verkligen underhålla alla typer av folk, från Båstad till Christiania. Vi siktade på att få ihop ett par riktigt kommersiella grejer oxå, à la Markoolio-style nästan hehe. Utöver önskan om att nå svennebanan och allt det där så tror jag att både det Erik redan hade åstadkommit och det som skulle komma i framtiden hade kunnat ge honom en säkrad plats på den svenska pop-kartan. Jag blev nästan lite chockad när jag såg hur mycket olika typer av folk det kom till vår hyllningskonsert. Det var verkligen alla, gangsters, svennebanan, rastas, punkare, hiphoppare, posh-brudarna, unga, gamla, ja verkligen en bred skara folk. Bara det känns som att det lovade för en bra karriär, att ha så mycket olika fans.

Det finns alltså mer material inspelat med Junior Eric. Kommer det släppas och i så fall när?


Partillo: Jag tror att om Erik fått chansen att spela in alla sina nya grejer så hade vi förmodligen haft 15 splitter nya låtar, kanske tagit med hälften av dom till denna skivan samt blandat dom med de låtar som nu faktiskt är med på den. Det nya materialet var oerhört underhållande och fyndigt i Junior Erics anda. Men samtidigt lika samhällskritiskt. han tog även upp problemen kring alkohol, sex och droger bland dagens unga. Den sista tiden var Erik riktigt vass i käften, snygga fraseringar och nya rhymes och rytmer. Grym style och grymma texter! Vi hann dock aldrig dokumentera det allra sista vassaste som han hade.

Men det finns alltså material, det kommer släppas såklart, när vet jag ej ännu, jag vill ju inte släppa allt på en gång för då skulle det inte finnas något för oss i framtiden. Jag vill att Erik ska få vara med som skivsläppande artist så länge som möjligt så det är dumt att stressa ut något. Det finns massa olika idéer om hur detta ska släppas men jag vågar just nu inte lova någonting.

Partillo avslutar intervjun på ett fint sätt: Tack för att du gav mig chansen att få svara för min bror.

Inga kommentarer: