Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

18 januari, 2010

2009 års vinnare del 4: Delelelelelelelikat

Så har bloggen kommit till slutpunkt för 2009. Den sista vinnarintervjun kommer här och nu, med Björn "Kapten Röd" Nilsson och Ivan "General Knas" Olausson-Klatil. Artisterna bakom årets låt Delelelelelelelikat. Intervjuerna är gjorda per mejl, och vi har inte suttit ner tillsammans, även om det verkar så.

Till att börja med, grattis!

Kapten Röd (KR): Tack så hemskt mycket, vilken ära!

General Knas (GK): Delikat!

Hur kom låten till?

KR: Jag hade haft Delelelelelelelikat-refrängen i huvudet ett bra tag men aldrig gjort något av den och hade nog aldrig trott jag skulle spela in den heller. Jag tyckte nog den var för sjuk på något sätt. Sedan var det en händelse på Rough Lynx 5-årsjubileum som avgjorde saken.

KR: Efter min spelning ropade publiken på mer och jag hade inga fler instrumentaler med mig. Viktorious (som har producerat låten), skulle spela Joey Fevers rytmer efter mig, slängde på Påminner mig-rytmen och då poppade Delelelelelelelikat upp. När General Knas hörde detta så kom han med förslaget att vi skulle lägga den till hans skiva och när Generalen tilltalar en så lyder man.

GK: Jag tror det var hösten 2007, en av dessa sena nätter, eller tidiga morgnarna, när alla etablissemang slagit igen portarna och ett överförfriskat gäng reggaemusiker intagit den för kvällen aktuella småstadens kylslagna stortorg med gitarrer som jag först hörde Kaptenen deleleleleleverera sitt Delelelelelelelikat.

GK: Annat minnesvärt från den turnén är annars Hofmästarens kåkfararblues, Lasse Bantons fyllefreestyles, och, framförallt, Simons DiLeva tolkningar. Om dessa pärlor kommer generera någon framtida årets-låt återstår att se. Vi hade också en speciell kamratgänglåt som vi sjöng sena nätter som alla tyvärr tycks ha glömt. Jag har frågat runt men ingen kommer ihåg hur den gick. Vi är fortfarande vänner dock.

Hur gick arbetet med låten till?

KR: Det var kul som fan att det blev av. Jag bodde i Malmö då så Ivan kom ner till mig och stannade några dagar.

GK: Ett telefonsamtal och en tågresa senare var jag parkerad på Kaptens soffa en långhelg. God mat och stora doser ingefärate vill jag minnas. Jag tycker man märker på låten hur trevligt vi hade tillsammans, och det är onekligen en stor del av charmen med låten, för jag gillar den också. Delikat helt enkelt! En ära att få göra en låt med Kapten. En av de största och viktigaste artisterna vi har på det svenska språket. Björn, om du av någon anledning läser det här; evig kärlek känner jag för dig!

KR: Tack återigen, är det något pris förresten? Kommer det en buckla på posten?

Låten Delelelelelelelikat finns med på skivan Charmörerna presenterar General Knas med Vänner, som släpptes i juni 2009.

Inga kommentarer: