Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

25 januari, 2010

En general i Mellanöstern

En Reggaesveriges största profiler, General Knas, har bott utomlands i några månader. Han packade ihop sin resväska och drog iväg till Mellanöstern. När vi fick kontakt häromdagen så befann han sig i ett 20-gradigt, soligt Bourj al-Barajneh, ett palestinskt flyktingläger i utkanten av Beirut.

- Du bad mig om några ord om vad som händer i framtiden efter min Mellanösternvistelse. Det vet egentligen bara Gud, och jag får försöka fortsätta att ta dagen ödmjukt som den kommer. Några små planer har jag dock, vi får se hur många som slår in, säger General Knas och fortsätter:

- Närmast är ett gäng spelningar i Beirut. Det finns ett väldigt levande hiphopscen här med mängder av gig och mc's. Jag har linkat med de flesta vid det här laget och har ett helt gäng med samarbeten på gång. Arabiska, svenska, franska, engelska; international! Reggae är väldigt uppskattat när det väl spelas men det finns ingen klubb eller ställe med återkommande spelningar. Så det är förhållande viss jungfrulig mark. Jag försöker med ett gäng vänner att arrangera en festival här. Det är något annat än att fixa något hemma i Svedala kan jag bara säga. Du får fråga mig mer vid annan tidpunkt om hur det framskrider!

Snart är han på väg hemåt Sverige igen. Då blir det spelningar, nästan så fort planet landat.

- Första spelning blir antagligen dagen efter jag kommer hem, på Klubb Baktakt i Landskrona, 5:e mars. På
våren blir det om det vill sig väl två turnésvängar. En med danska kompbandet Ragga Pack, fruktansvärt svängigt och glatt gäng. Antagligen kommer jag åka med en dansk mickridare också. Återstår se vem, och var och när. Om vi har tur får vi med oss blytunga Young Blood sound. Sedan blir det en sväng med danska Afa på ambulerande kulturfestival till Berlin i slutet av april, från Berlin vidare till spelningar i Amsterdam, Paris, och kanske Barcelona. Det mesta på olika squats och kulturhus. Dansk/skånsk reggae
till Sverige och reggae på svenska goes international!

General Knas brukar vara ett säkert inslag på landets festivaler. Antingen ser man honom på scen eller ser man honom i publiken. Men hur sommaren 2010 blir har han ingen aning om.

- Sommaren är långt bort än. I önskedrömmarnas dis känns det ganska skönt att se mig ligga avslappnad i hängmattan hemma vid huset i Jämtland. Ta en tur med ekan på sjön. Men det brukar ju alltid börja spritta i kroppen efter en tids lugn och ro. Då skriker turnédjävulen i örat; ut och samla damm på vägarna! Sitt uppe sena nätter med goda vänner! Far land och rike runt och gör det du älskar mest, sjung! Förmodligen på ett noga utvalt gäng festivaler, avslutar General Knas.

Svenska reggaebloggen ser fram emot att höra hur utlandsvistelsen kommer färga General Knas framöver, att det påverkar honom råder det ingen tvekan om. Vill ni veta mer om General Knas utlandsvistelse, läs på hans MySpace-sida. Där har han fört en slags dagbok under hösten, nu var det länge sedan han uppdaterade.

Inga kommentarer: