Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

07 januari, 2010

Försöker inte göra Ms Fatty igen

Svensk reggaes största stjärna är skivaktuell. Strax före jul släpptes singeln Supastar och någon vecka innan dess ett videoklipp på en duett med reggaefarfar Don Carlos, World Crisis. Det handlar förstås om Million Stylez, eller Kenshin Iryo som han heter i verkliga livet utanför scenen. Svenska reggaebloggen har varit i kontakt med Kenshin.

För det första, när släpps skivan?
- Skivan kommer att släppas i mars, inget datum spikat, och den kommer att heta Everyday. Ni kommer få höra en stor variation från roots, dancehall och några crossovers men den röda tråden kommer att vara positiva budskap i varje låt.

Kommer samarbetet World Crisis med Don Carlos vara med?
- Vi får se om World Crisis kommer vara med på skivan, personligen så vill jag att den ska det men Universal (skivbolaget) måste också vara med och bestämma. Jag har däremot en combo med Gentleman som heter Help is on the way, och den är definitivt med.

Hur kommer soundet vara? Vilka producenter har du jobbat med?
- Det kommer vara ett mer vågat sound till skillnad från förra skivan, mer varierad helt klart. Jag har fortfarande inställningen att jag vill leva upp till mitt namn.
Några av producenterna jag har jobbat med är: Astma (som proddat Supastar), Curtis Lynch (Necessary Mayhem), Keione, Kapten Röd (Everyday Riddim) Powpow movement (Gentlemans producenter), Macro Marco (Italien) och några till.

Det är många som har stora förväntningar på skivan, hur ser dina egna förväntningar ut?
- Jag tror och vet att Everyday kommer att bli mycket fetare än förra. Det beror också på vilka förväntningar du menar. Försäljningsvis har jag inga förväntningar alls pga hur marknaden ser ut nuförtiden. För mig handlar det bara om att uppdatera er med ny musik och förhoppningsvis få fortsätta att turnera runt om i världen som jag har gjort de senaste fyra åren.

Vad kommer skilja skivan från din förra?
- Jag måste nog säga att Everyday kommer att vara mer mogen och mer utvecklad än From A Far för att jag känner att jag själv har utvecklats som både artist och människa sedan dess. Det var ändå tre år sedan.

Hur viktigt är det för dig att släppa ett album jämfört med att släppa singlar/downloads?
- Det är faktiskt viktigare för mig att bara släppa singlar just för att i dancehall/reggaevärlden så behöver man faktiskt inte ha ett enda album ute för att få en buzz och spelningar etc. Det räcker ibland bara med en hit.

Finns det någon lika stor hitpotential som Miss Fatty med på nya skivan?
- Det är svårt att säga men jag tror faktiskt att Supastar och Lookin (producerad av Keione) har störst potential hittills (skivan är fortfarande öppen). Men en sak är säker och det är att jag aldrig kommer kunna eller ens försöka göra en större hit än Miss fatty. Det skulle bara bli pannkaka. Musik måste komma naturligt.

1 kommentar:

Erik sa...

Riktigt intressant. Ser fram emot plattan och hoppas verkligen att World Crisis är med. Förmodligen den bästa låten jag hört med Million Stylez.