Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

11 januari, 2010

Rockveteran med en fot i dubben

En läsare skrev till mig för ett tag sedan och undrade var dubben tagit vägen i omröstningen om 2009 års bästa. Svenska reggaebloggen började ju som en renodlad dubblogg, men som jag tidigare förklarat så körde jag lite för hårt med svenska dubben. Men i intervjuform och i recensionsform kommer dubben fram, det hoppas jag ni märker.

I dag är blicken riktad mot en veteran i både reggae och rocksammanhang, främst rock faktiskt. Basisten, studiomusikern, livemusikern och dubbaren Ulf "Rockis" Ivarsson. Det var faktiskt ett läsartips som jag fick upp ögonen för hans projekt Beatundercontrol. Men vi tar ett långt kliv bakåt, ända till 1981, för att hitta "Rockis" första stapplande steg i musiken och bandet Quiet  i Gävle.

- Det var i Quiet som jag fick min "utbildning" i reggae, dub och ska. Sångaren i Quiet, Mike Granditsky (numera i Pitchblack LTD), har varit oerhört viktig för mig när det gäller reggae. Han bombade mig med diverse grymma reggae/dubplattor när jag började spela med Quiet, berättar Ulf Ivarsson. "Rockis" var då 15 år gammal.

När började du intressera dig för dub/reggae?

- Intresset började tidigt, runt 1979-80 tror jag. Jag började spela i och med punken 1979. Punk och reggae hade ju en tydlig connection i och med band som The Clash, Ruts, The Slits m fl. John Lydon (känd som Johnny Rotten) var en av hjärnorna bakom Virgin Frontline-etiketten, så det var naturligt att man började intressera sig för reggae. Eftersom jag gillade punken så började jag lyssna på mer och mer roots reggae och dub. Linton Kwesi Johnson, Steel Pulse, Culture, Bob Marley, Dr Alimantado, Lee "Scratch" Perry och King Tubby!

Ulf "Rockis" Ivarsson är en mycket flitigt använd studiomusiker eftersom han är en skicklig basist. Utan att namedroppa för mycket ska ni ändå få en bild av hans bredd och kunnande. Thomas DiLeva, Sky High, Hedningarna, Thåström, Pelle Ossler, Olle Ljungström, Papa Dee, Christian Waltz, Nicolai Dunger, Goran Kajfes och Caroline af Ugglas.

Tillbaka till reggaen och dubben. 2003 släppte han sin första dub. Han gör lite okonventionell dub, mer åt det elektroniska europeiska hållet än åt det jamaicanska hållet, i varje fall i mina öron. På senaste släppet, Secrets of fascination, blir hans dub remixad av självaste Bill Laswell. "Rockis" berättar hur de kom i kontakt med varandra.

- Jag har alltid beundrat Bill Laswell av olika anledningar. Han är passionerad i det han gör, skiter fullkomligt i trender och har dessutom gjort en ambient dubplatta med Bob Marley. Det har väl retat gallfeber på varenda reggaepuritan i hela världen, ha ha. Sånt gillar jag! Han är även en fantastisk basist. Jag träffade Bill i Milano 2006 där han spelade med ett projekt som heter Somma, som han har tillsammans med den norske trumpetaren Nils Petter Molvaer och den italienske gitarristen och kompositören Eraldo Bernocchi. Efter konserten lämnade jag över mina skivor som jag hade gjort so far och vi pratade en stund, berättar Rockis och fortsätter:

- Ett halvår senare kontaktade jag Bill Laswells tekniker Bob Musso som jag hade varit i kontakt med tidigare. Jag frågade om han kunde kolla med Bill om han var intresserad av att göra en remix på en av låtarna på dubplattan och det var han. På den vägen är det. Hoppas att vi kan göra något mer framöver.

Du har skiva på gång. När är det tänkt att den ska komma?

- Beatundercontrol in Dub kommer att släppas i vår. Vet ej exakt men förhoppningsvis mars eller april. Skivan innehåller fyra originalspår som sedan har blivit remixade av Bill Laswell, Youth (The Orb, Bim Sherman) Scorn och det irländska dubkollektivet Analogue Mindfield. Sammanlagt är det åtta spår på plattan och den släpps på det engelska bolaget Malicious Damage.

Vad är mer på gång, musikaliskt?

- Jag håller på att avsluta två plattor nu. En soloplatta med bara bas och noisesound. Sen har jag ett projekt som heter Noise Hifi som gör Mörk dronemusik. Det blir tunga dubbasar på båda plattorna! I slutet på januari åker jag ut på turné med Thåström. Sen har jag kommit igång med Beatundercontrol live också. Jag håller på med en massa andra prylar också. Producerar band och gör filmmusik mm.

Inga kommentarer: