Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

29 oktober, 2009

Är du en liden såg?

Då har vi gemensamt utsett Peps Perssons bästa skiva. Valet föll på Droppen urholkar stenen från 1976. Det överraskar mig. Det kändes på förhand som att valet skulle falla på Hög standard eller möjligtvis Rotrock. Droppen urholkar stenen är min personliga favorit. Snyggaste Pepsomslaget är det också, men det handlade inte omröstningen om. Vad är det här för skiva då? Det är Peps sjunde album, däremot det andra som kan räknas som ett reggaealbum. Droppen urholkar stenen syftar på den lilla människans kamp och att vi gemensamt kan knäcka till synes omöjliga saker om vi bara hjälps åt. Flera av låtarna har ni hört om ni rätt så bara äger en Pepssamling.

Jag ska stega er igenom skivan låt för låt:

1. Liden såg. En av Peps många personliga Marley-tolkningar. Small axe har förvandlats till Liden såg. Ni har garanterat hört den, en av Peps mest spelade låtar.
2. Varför blev jag terrorist. Det här är en av mina favoriter. Många låtar på skivan är sönderspelade, medan den här är en väl bevarad låt för oss reggaeälskare. En grymt bra melodi, texten går inte riktigt in hos mig. Och så innehåller låten melodica!
3. Rus. Den här är rätt flitigt spelad men inte i reggaeversion. Lill Lindfors 70-talscover på Peps Persson blev reklamlåt någon gång i mitten av 00-talet. Det är en anti-alkohol-sång om alla dumma saker som kan hända på fyllan.
4. Det roliga é slut. Enda blueslåten, en cover med Peps egen text, förstås.
5. Babylon. Ytterligare en mycket bra låt som inte är sönderspelad. Det är jämnt reggaeskägg om vilken låt som är skivans bästa, den här ligger med i toppen och fajtas.
6. Identitet. En av greatest hits-låtarna. Har spelats flitigt, om än inte en av de sönderspelade.
7. Vilddjurets tecken (Snea figurer). Mark of the Beast heter låten i original, Peter Tosh gjorde den. Den här versionen är grym. Rimma braja med haja. Kul rim.
8. Hem, hem, hem. Nu kanske jag visar mina bristande kunskaper, men visst är det här soca? Det är hur som helst inte baktakt, men en väldigt bra låt ändå.

Skivan är gjord av Peps Persson (sång, gitarr mm), Bosse Skoglund (trummor, tamburin, congas), Göran Malmberg (sång, bas), Brynn Settels (piano), Anita Franzén (kör) och Sam Charters (kör).

Skivan startar och avslutar med dropparna som urholkar stenen. För att få tag på skivan måste ni besöka en loppis. Vinylen är slutsåld, cd:n är vad jag vet slutsåld. Däremot finns den att köpa digitalt, eller höra på Spotify. Jag får tacka för deltagandet.

Topp fem av Peps album ser ut så här:
  1. Droppen urholkar stenen (1976)
  2. Hög standard (1975)
  3. Rotrock (1980)
  4. Äntligen! (2005)
  5. Spår (1978)

2 kommentarer:

Lurholm sa...

En värdig segrare! (Även om jag själv röstade på "Spår".)

Angående "Hem, hem, hem" så skulle jag vilja påstå att det inte är soca. Låten går i tretakt, eller möjligen 6/8, beroende på hur man räknar, vilket snarare är typiskt för en del afrikansk musik (jämför t.ex. "Ae kumaye/Hängbjörken" med Aston Reymers Rivaler). Man kanske kan kalla det för sokouss eller highlife. Eller så kan man kalla det för en jävligt skön låt, helt enkelt! :-)

Unknown sa...

Här ligger man och småsurfar 12 år senare, fyra dagar efter det att Peps slutat med att vissla och hamnar här. Att Droppen vinner visar att det har varit hängivna Pepspågar och töser som röstat. Peps om att vara en förebild: "Vem fan vill va som ja"?