Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

24 oktober, 2009

Lovande debut av Rubachica Band

Som ni vet letar jag runt rätt flitigt för att upptäcka artisterna som är på väg uppåt, som inte tillhör den lilla klick etablerade inom svensk reggae. Jag hittade för ungefär en månad sedan Rubachica Band. Jag lyssnade på några låtar på MySpace och på bandets egen hemsida. Eftersom jag fick reda på att debutalbumet inte var långt bort så väntade jag in att skivan skulle bli färdig. Nu är den det! I nästa vecka är det releasefest för skåningarna och jag har fått ett exklusivt exemplar att lyssna på. Rubachica Band är, som många andra svenska reggaeband, en stor samling musiker. Sju om jag har räknat rätt. Bandledare är Andreas "Ante" Andersson, enligt egen utsaga spirituell ledare, poet, textförfattare och sångare.

Nog om bandet, nu till musiken! Elva spårs skön rootsreggae är det som bjuds av debutanterna. Det är upptempo, här finns underbara saxofoninslag (lyssna framför allt på Demoner), jazziga trumpeter, medryckande basgångar. Texterna har jag inte analyserat än, är nog mer en musik- än textlyssnare... Det enda som stör mig på denna mycket kompetenta debut är att sången inte är den mest stabila. Det är inte falsksång, utan snarare lider sångaren av samma problem som Carl-Martin "Sture" Vikingsson. De är båda mer av textförfattare än sångare. Någonstans påminner sången mig om Rotpuls gamla sångare, Anders Birgersson. Musikaliskt är det väldigt stabilt och skivan är absolut värd de pengar som du behöver lägga för att köpa den.

Peps Persson är också inblandad. Jag har mejlat bandet för att få reda på vad "analogiserad av Peps Persson" betyder. Det står så på skivan. Se svar på frågan i kommentarsfältet.

Det ska bli kul att få stifta livebekantskap med det här bandet. Det känns som det finns mycket kompetens att släppa loss på en livescen. En del band mår bäst live, tänker på ett band som Damn! som blir platt och lite energilöst på platta men live är det något helt annat. Ingen jämförelse i övrigt, utan bara ett konstaterande att en del band är bättre live. Jag tror att Rubachica Band absolut växer i konsertmiljön. Och någonting säger mig att vi kommer ha många möjligheter att se det här bandet de kommande åren.

Bästa spår efter tre, fyra lyssningar: Demoner och Den onde mannen. 28 oktober har bandet releasefest i Malmö, skivan är släppt på eget bolag.

4 kommentarer:

Ante sa...

Nice med recension! Analogiserad innebär att alla tracks har förts över på analogt band och tillbaka till dator. Peps har även kört en equalizer i sin studio (med grym medhörning) före "bandningen". Lite av en förmastring kan man nog kalla det. Peps förklarade fenomenet med begreppet "Analogisering". Hoppas det duger som svar :) / Ante i Rubachica

Jens sa...

Är detta debutalbumet som kommer? Jag har köpt en platta tidigare som hette "Reggaemusik". Men den räknas kanske inte?

Prince Herring sa...

Håkan, den frågan får vi bolla vidare till Rubachica Band. De har uppgett för mig att det är debutplattan.

Ante sa...

Håkan har rätt, debutskivan är väl egentligen "Reggaemusik", men den kallade vi för EP (endast 6 spår). Detta är den första fullängdaren, därför känns det spännande att kalla det för debutskiva! :)

/ Ante