Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

26 oktober, 2009

R-abba-dabb


Peps till vänster och ABBA till höger, eller?

Arkivgrävning är kul. Den här låten och det här klippet har jag grävt djupt efter. I min serie pop goes reggae har turen i dag kommit till svensk musikexport nummer ett: ABBA.

Jag visste att ABBA hade nosat på reggaen vid ett tillfälle men kunde inte minnas när. I min iver att hitta låten tänkte jag: de gjorde väl som alla andra och hakade på den brittiska vågen 1979-81. Men icke! Björn och Benny skrev Tropical Loveland redan 1975, redan till tredje, självbetitlade albumet. Peps gjorde för övrigt en travesti på albumomslaget, som ni kan se här ovan.

Låten är släppt som albumspår och b-sida till Fernando. Det här klippet säger oss alltså att ABBA var otroligt tidigt ute med att föra reggaen till Sverige. Var de först ut? Klippet är ett guldkorn, låten är det inte. Men ni som trodde att dragspel i reggae var något nytt när Kultiration började använda det på 2000-talet tänkte fel! Benny Andersson gjorde det redan 1975. Mycket nöje!

Tack till Martin Rundkvist för bildinspirationen.

2 kommentarer:

Björn Owen Johansson sa...

Sanslöst dålig låt, men kul fakta. Tack!

Lurholm sa...

Haha, snacka om honky reggae. Jag har förresten för mig att ABBA gjorde ytterligare en "reggae"-låt som hette Sitting In The Palmtree eller nåt liknande.