Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

25 oktober, 2009

Tajt trots ovana tillsammans


Hög stämning som sig bör på Katalin i Uppsala.

När man kommer hem från en spelning har man två val som bloggare och recensent. Gå och lägga sig och hoppas att man kommer ihåg något från kvällen före, eller skriva av sig medan minnet är färskt fastän man egentligen är för trött för att vara kreativ. I det här fallet väljer jag det senare.

Rootvälta gjorde i kväll gemensam sak med Governor Andy på Katalin i Uppsala. Innan spelningen funderade jag på hur det skulle gå till. Skulle ena akten vara förband till den andra? Skulle de samköra? Det visade sig att de körde två set var, kan man säga. Rootvälta inledde med låtar som Jamaican Style och Peace And Love. Det lät bra men jag har aldrig varit något stort fan av Rootvälta och inte heller så här långt av spelningen. Det lät bra, absolut, men det fick inte igång mig på alla cylindrar.

Efter cirka 20 minuter kliver Governor Andy upp på scenen. Stämningen höjs i lokalen. Precis som jag misstänkte så var suget efter Guvernören större än efter Rootvälta. De av bloggens läsare som jag pratade med innan bekräftade den bilden. Governor Andy med Rootvälta som kompband rev av fem låtar: Girig, Glömda hjältars ballad (i fet dubversion), Dina rub-a-dub, Bulleribock och Bonus på kortet. Publikfrieri var det, som sig bör från en veteran i branschen.

Rootvälta har hållit på i 21 år, Governor Andy ännu längre. Trots att de har en viss ovana tillsammans (det var första gången live på scen) så märks det inte särskilt mycket. Snarare märks det att det är två fullblodsakter vi får se.

Efter obligatorisk inropning får vi höra ytterligare Rootvälta-låtar som Running For Gold och avslutningsvis Natt & dag. Vid det här laget är stämningen ungefär lika hög på sångaren Mattias Björkgren som på publiken framför scen. Uppenbart har bandet en högtidsstund, i varje fall får dem oss att känna så och glädjen i ögonen ser äkta ut. De har fått bekräftelsen som de så väl behöver. Kontakten finns där.

Då är det dags för Governor Andy igen, som bjuder på Reggaeprofil (med Storsien som gästartist), Bitch och hora och avslutar med Från ovan sända. Konserten avslutas med en tam och musikaliskt halt version av Bob Marleys Stir it up.

Sammanfattningsvis då efter 1h 40 min reggae. Jag blev positivt överraskad av Rootvälta som bjöd på hög kvalitet, bättre än på skiva och deras musik mådde helt klart bra av att framföras på en klubb istället för utomhus som på URF i somras. Det blir en stark trea, mycket nära en fyra i betyg. Governor Andy får en svag fyra, stabilt framträdande men han verkade ändå inte superpeppad. Fanns det möjligtvis en viss nervositet över hur det skulle gå? Jag vet inte, men något dämpade Guvernören i kväll. Trots det alltså en fyra. Vid mixern var Internal Dread och det drar alltid upp det gemensamma intrycket. Inget betyg till dig i kväll, Tom, men stabilt som vanligt.

Rootvälta:


Governor Andy:

Inga kommentarer: