Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

06 april, 2010

Mångsysslaren Wastesson

Strängexperten Lennart Wastesson i LionDub är en låtskrivare av rang. I år har han skrivit musiken till Internal Dreads skiva Melodica Buffet och LionDubs skiva Connected. Men denne virtuos på diverse stränginstrument kan ännu mer. Han är till exempel projektledare på Lantmäteriverket. Svenska Reggaebloggen ställde frågor till låtskrivaren, gitarristen och projektledaren Lennart Wastesson.

Vad har du för projekt på gång just nu?

- Håller på med ett projekt på uppdrag av Internal Dread som än så länge är lite hemligt. I övrigt skriver jag musik tillsammans med två mina två låtskrivarkollegor så som vi har gjort de 10 senaste åren. Planer finns på att göra ytterligare en jazzplatta med gruppen IPQ som jag också skriver musik till. Skall göra en inspelning med en jazzgrupp från Gävle som heter Brazil i maj.

Det där med att du skriver så mycket låtar till andra, hur började det?

- För cirka 10 år sedan träffade jag Larry Forsberg och Sven-Inge Sjöberg och vi fick förfrågan att skriva musik till ett folkrockband som heter Engmans Kapell. Vi skrev ett antal låtar ihop, märkte att vi passade bra tillsammans och har fortsatt skriva musik åt andra i många olika stilar. Det har lett till att vi fått ut musik på artister i Japan, Asien, USA, Sydamerika och i många länder i Europa.

När märkte du att du har låtskrivartalang?

- Ganska tidigt när jag började spela i band tog jag med mig egna låtidéer som jag presenterade. Har alltid tyckt att det är roligare att arbeta med originalmaterial än covers. Jag tycker också att det är roligt att arrangera andras musik (så länge det är originalmaterial). Skrivandet har lett till att jag skrivit låtar till de band jag varit med i. Har även skrivit musiken till en musikal.

Du är en av få i reggaesvängen som deltagit i Melodifestivalen, du har medverkat nio gånger som låtskrivare. Är du sugen på att göra det igen?

- Absolut! Det är en jätterolig tävling som låtskrivare. När man kommer på plats har man gjort det mesta som man har ansvar för (skrivit låten, varit med och spelat in och producerat). När det är tävling kan man glida runt, träffa andra låtskrivare, artister och mest ha det skoj. Några kända är Jill Johnson - Crazy In Love, After Dark - La Dolce Vita, Östen med Resten - Hon kommer med solsken.

De gånger jag sett dig live på scen så har du spelat gitarr. Spelar du något mer instrument?

- Jag har en stor samling stränginstrument från hela världen hemma. Sitar, saz, bouzoki, fado, mandola, oud, banjo, dobro, cumbuz och en massa som jag köpt när jag varit på resor. Framförallt spelar jag gitarr, men använder ofta andra stränginstrument i låtar för att få fram en stämning eller något som kan krydda och bli en kul mix.

Jag brukar fråga de flesta artister hur de kom i kontakt med reggaen. Var började det för dig?

- Jag var redan som sjuåring i Storbritannien hos goda vänner från Västindien. Jag åkte i stort sett till England varje sommar och fick ganska tidigt den engelska reggaen serverad. Det var Matumbi, Steel Pulse, Aswad och Linton Kwesi Johnson. Mitt hjärta klappar nog starkast för de artisterna eftersom det var min inkörsport. Under den senare delen av sjuttiotalet exploderade instresset för Bob Marley i Sverige bland mina kompisar och självklart även hos mig när jag fick se en live-konsert med honom på tv. Radio Västindien var det radioprogram jag lyssnade på varje vecka när det gick med Thomas Gylling.

Kan du leva på musiken eller har du något annat yrke?

- Jag skulle nog kunna leva på musiken om jag sänkte min levnadsstandard kraftigt. Jag är småbarnsförälder med familj så jag har blivit lite bortskämd med att ha en fast inkomst. Jag har kombinerat det så att jag har ett civilt jobb på projektkontoret på Lantmäteriet till 80%. Övriga 20% går till att skriva och spela musik. Verkligheten är nog jag jobbar med musiken mycket mer än 20%, men jag har tyckt kombinationen har varit bra. Jag har haft det här upplägget i snart 10 år.

Inga kommentarer: