Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

15 april, 2010

Vill ha mer av LionDub

När det ska skrivas recensioner gäller det att både känna till historien och frigöra sig från den. Det handlar om att inte döma artisten på förhand efter vad man har hört tidigare, men samtidigt inte glömma bort historien för referenspunkten behövs för att se vartåt det barkar. I LionDubs fall finns det så mycket spelglädje och professionalitet som kommer ut när bandet spelar live, men på skiva tenderar det att bli lite platt. Därför var det med glädje jag såg fram emot att höra resultatet av bandets tillvägagångssätt vid inspelningen av Connected.

Bandets gitarrist Lennart Wastesson och producenten Internal Dread har gett mig delrapporter längs med vägen. Så här sa Lennart i en intervju med Svenska Reggaebloggen nyligen:

"Själva inspelningen gjordes i Rub-a-dub-studion under hösten. Det mesta är gjort helt live med bandet samlat för att fånga ögonblicket. Vissa pålägg som körsång, gitarrsolon och så vidare gjordes sedan direkt efteråt".

Det tycker jag lät som en utmärkt idé för ett tajt liveband. Hur blev resultatet då? Jo, det låter som vanligt snyggt och välspelat och välproducerat men jag saknar ändå en del av känsloutsvävningarna, tajtheten, gunget som det blir live. I skrivande stund tänker jag på ett annat band som är grymt live men som är tristare på skiva; Timbuktus kompband Damn! Jag kan inte sätta termer på vad det som fattas mer än att känslan inte är densamma på skiva som live.

En del av låtarna är bekanta om än i lite annan skrud nu. En favorit live redan i höstas var Have I Ever Told You och den sticker fortfarande ut. Run Come Away With Me är en annan favorit på plattan med snygg sång, kör, blås och jazzigt piano. Överhuvudtaget är blåssektionen en favorit på flera låtar. Titelspåret Connected är också vasst.

Jag tycker det är ett vasst knippe låtar som Gävlebandet levererar på Connected, men jag har högt uppskruvade förväntningar på bandet och hade hoppats på ytterligare ett steg närmare livekänslan. Textanalys är svårt att göra på några lyssningar så omdömet gäller musik och produktion. Ett plus i kanten för toasting mitt i all snygg sång. Toasten står Dennis Bovell för. Även om jag bestämt mig för att inte sätta siffermässiga betyg på musik så känner jag att jag måste ge er en känsla av hur bra det är. Mina krav är som sagt höga på LionDub, därav en bitvis negativ recension. Men de levererar hög kvalitet och det här är ändå en stark fyra.

Favoritspår: Run Come Away With Me och Have I Ever Told You.

Inga kommentarer: