Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

07 april, 2010

Nu kommer de ännu hårdare

Bloggen Reggaemani kommer med en glad nyhet för oss reggaeälskare. Filmen The Harder They Come släpps på dubbel-dvd i dag, med svensk text, och nu får alla yngre fans en chans att höra den klassiska reggaen som slog stort och som i mångt och mycket gjorde att vi i väst fick upp öronen för de ljuva tonerna. Filmen blev aldrig någon succé, vad jag förstår.

Det var här mitt reggaeintresse till stor del grundades, tack vare att UB40 gjorde covers på mängder av låtarna från filmen. 1983 släppte UB40 Labour of Love I och på den plattan finns åtminstone fyra låtar som medverkade i filmen. Det visste jag dock inget om när en polare spelade plattan för mig någon gång i slutet på 80-talet.

Två av låtarna har också gjorts svenska versioner på. Johnny Too Bad blev Ronny Du É Rå med antingen Peps eller Dag Vag, det är bara att välja själv. Sen gjorde Ronny Åström en cover på Sweet and Dandy som blev Ett Litet Under på svenska.

Förutom filmen får man extramaterial, till exempel en intervju med huvudrollsinnehavaren och världsstjärnan Jimmy Cliff.

5 kommentarer:

Anonym sa...

tja, nu har jag hittat en märklig gammal grupp som du kan forska om i mån av tid: http://www.youtube.com/watch?v=g0Trulg9fEc&feature=related
ha det! / arvid

Prince Herring sa...

Tack för tipset, jag blev nyfiken och bollen är i rullning. Har du hört något mer än de två klipp som finns på Tuben?

arvid sa...

nä, men jag såg att den där pepparn spelat in några dragspelskivor, det stog i mickes skivblogg.
sen har jag för mig att nån i rotpuls kallades älgen också

Prince Herring sa...

Jajaja, jag fick den i födelsedagspresent! Det blir en högtidsstund att se rullen i restaurerat format och med 5.1-ljud. :D

Anonym sa...

Vilka gjorde en svensk (svensktopp/dansband) version av "the harder they come"???
Texten nå´tt sånt här: De som kallar sig störst, faller tyngst, allra först.