Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

24 april, 2010

Står sig hyggligt i konkurrensen

För mig är Roots By Nature en relativt ny bekantskap. Amira El Sineity, sångare, hörde av sig till Svenska Reggaebloggen självmant för två månader sedan och berättade att duon hade en skiva på gång. Självklart blev jag nyfiken på detta, och det blev en kortare text i bloggen då.

Nu har skivan Walks Of Life funnits i mitt hem ett tag och det är roots reggae på engelska som Amira och Nana Kwame Nkwantabisa bjuder på. De varvar sina sånginsatser och personligen faller "hans" låtar mer i min smak än "hennes". Det beror på att hans röst känns stadigare, med mer botten.

Det är lätt till att bedöma musik utifrån sångare. I det här fallet består Roots By Nature av sångare, resten är kompmusiker. Då anser jag att bedömningen ska ske av sångarna.

Produktionen är gjord av Jonathan Sandberg på Rub-A-Dub Studios, kompbandet är professionellt med Anders Kappelin på bas och Colin Dyall som gästblåsare bara för att nämna några.

Mot slutet av skivan får man något så unikt som bonusspår i flertal. Fem dubbar på fem olika albumspår som extra krydda. De spåren ska inte vara med på den digitala relasen, berättar Amira för mig. Det är synd, det. Sköna spår. Kanske kan de bli bonus på MySpace, bandets hemsida och någon annanstans. Tror att fler trots allt kommer köpa låtarna online än den fysiska skivan.

Det har kommit många starka skivor från svenska reggaemusiker under 2010 redan, den här skivan skulle definitivt få mer uppmärksamhet om den släppts, säg 2008, som var ett svagare år. Nu kommer den drunkna och glömmas bort, trots enstaka pärlor.

Favoritspår: Far Away, Chosen Few, Holy Herb Dub.

Inga kommentarer: