Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

12 mars, 2010

Drama Roots debuterar

Nyligen blev skivan Live At The Rock klar. Bandet som släpper sin egenproducerade skiva heter Drama Roots och kommer från Skärblacka. Bakom mixerbordet på liveskivan sitter ingen mindre än Janne Karlsson från Kalle Baah.

Att släppa en liveskiva som sitt första alster är ovanligt. Kalle Baah gjorde faktiskt samma sak, med en svårfunnen kassett med en inspelning från Mosstorpsskolan i Skärblacka. Ett annat band som släppte live innan studio var Sverigeaktuella Misty In Roots. Nog om historik.

Drama Roots bjuder föga överraskande på roots reggae. Det nio personer starka, unga bandet, bjuder på en tillbakalutad soft reggae. Det är en blandning av covers och eget material, sju egna låtar och fyra covers. Av urvalet av covers att döma är Culture ett favoritband. Valen föll på låtarna Lion Rock och Satan Company.

Det är en lite tam skiva, tycker jag. Man behöver hitta något för att kunna sticka ut lite mer, våga överraska musikaliskt. Talangen finns där tveklöst, det låter bra men är aningen osvängigt. Mer precis än så kan jag inte vara. Men med tanke på hur färskt bandet är så tror jag de har mycket mer att komma med. Jag kommer i alla fall hålla ett öra på Skärblacka-arvet Drama Roots.

Inga kommentarer: