Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

31 mars, 2010

Medveten senior

Svenska Reggaebloggen fick för ett halvår sedan kontakt med artisten Senior-I. En man som är bosatt i Uppsala men som var okänd för bloggen. Ibrahim, som han heter egentligen, skickade några MP3:or för lyssning och framför allt en fastnade, Idrens Cry. I lördags träffades vi öga mot öga och han berättade om sitt skivprojekt och om sig själv. I dag får även ni ta del av Senior-I, en rutinerad debutant.

- Jag har lyssnat på reggae sedan början av 1980-talet. För runt ett år sedan beslöt jag mig för att satsa på en karriär som reggaesångare. Har nu gjort ett debutalbum som ligger hos Ras Bruno på Herb'an Music i Storbritannien för slutmix. Albumet kommer innehålla 12 låtar + ett bonustrack och heta Conscious Revolution. Bonustracket är en colab mellan mig och Culture Brown. Han kontaktade mig för ganska länge sedan och berättade att han var öppen för ett samarbete. Resultatet blev en låt som heter Stand Strong, och som vänder sig till våra tonårstjejer där ute i den stora världen, berättar Senior-I.

Han berättar att hans motto är just conscious reggae. Med en allt hårdare världsbild och fler och fler orättvisor, behov av andlighet, så finns det massor att skriva om.

- Mina texter handlar ofta om andlighet, samhälle och kanske bara tankeväckare.

Han berättar också om ytterligare ett album som han jobbar på.

- Jag har långt gångna planer på ett colab-album. Tanken med det är att både svenska och utländska artister skall vara med, etablerade såväl som oetablerade. Bland de etablerade så finns det namn som Natty Wailer, Percy Dread, Tony Culture, Jah Ruff, Culture Brown, som varit i kontakt med mig. Jag kommer även göra colabs med andra lokala förmågor, så länge som det fungerar mellan mig och den jag skall göra colab med och att kvalitén blir bra så kan den hamna på albumet. Branschen är ganska tuff och om jag kan göra något för att stärka nya artister som är på väg, så känns det bra.

Svenska Reggaebloggen kan också berätta att Senior-I söker någon som kan ta sig an honom, en manager eller booking agent. Han siktar på att komma ut och få spelningar, både i Sverige och Europa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jah Ruff!?
Roffe Jah!