Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

10 mars, 2010

Först ut: Wolverine Hi-Fi

Svenska Reggaebloggen är långt ifrån felfri. En stor lucka som bloggen nu försöker täppa igen är ljudsystemen. Därför har ett stort antal system i Sverige fått ljuset på sig och först ut att träda fram är Wolverine Hi-Fi, ett av de färskare i Sverige. Det är Choppa B som svarar på frågorna.

- Vi började 2008 men körde vår första dans i mars 2009.

Hur kommer det sig att ni började?

- Jag hade varit sugen på soundgrejen länge, min bror hade lirat i Axxionpack tidigare så jag kom in på det den vägen. Sen eftersom jag bodde i Hälsingland fick jag alliera mig med lite andra glesbygdsbor. Ah country me seh!

Vilka ingår i systemet? Vilka har ni som gäster?

- Jag och Marcus (artistnamn Macker), är de mest engagerade i soundet. Freddy och Tobbe är även med men kanske inte lika drivna som mig och Macker. Sen har vi en kille som heter Ludde som kör mick.

Har någon av er bakgrund från band eller som soloartister sedan tidigare?

- Nope, Ludde har spelat trummor i rockband om det räknas.

Vad utmärker ert system? Stil? Ljudmässigt? Publikmässigt?

- Dancehall från 83-95 kryddat med dubplates, vi försöker göra speciella och personliga dubs och inte juggla de största hitsen.

Om ni bortser från er själva, vilket är Sveriges bästa system?

- Kollar man på roots/stepperssound: Meditative Sounds, nyare dancehall: Safari, foundation: Bangarang. Fetast dubbox tycker jag Stereo Steppers och Million Vibes har. Men Fast Forward spelar mest grejer som jag personligen gillar.

Vad utmärker ett bra system, enligt dig?

- Personlighet, att våga gå sin egen väg och hitta sin egen stil. Sedan är det viktigt att det är kunniga selectors som har koll på musiken och kan variera sin selection utan att det blir tråkigt.

Vad har ni för spelningar på gång?

- Vi kommer fortsätta vår conquest av Hälsingland i sommar med en spelning i Ljusdal och en i Hudiksvall. Det blir kanske något i Stockholm och Oslo innan dess.

2 kommentarer:

Lars sa...

Bra initiativ. Det ska bli roligt att få en överblick av alla svenska Soundsystem.

Prince Herring sa...

Tack! Hoppas flera svarar på mina frågor. Än så länge har bara Wolverine nappat, till min förvåning.