Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

29 mars, 2010

På begäran: Roffe Ruff!

Er önskan är min lag, oftast. Därför känns det extra kul att med en dags varsel kunna ge er en exklusiv intervju med Roffe Ruff, speciellt till läsaren Jonas.

I fredags släpptes den nio spår långa EP:n Panterparken gratis, bland annat på Pirate Bay.

Du blandar återigen reggae och hiphop på din senaste skiva, Panterparken.
Hur kommer det sig att du blandar stilar?


- I Majorna (i Göteborg) har svart musik alltid varit stor. Jag växte upp med hårdrock i ena örat och hiphop i det andra. Reggae och dancehall kom in i bilden först senare men det är det som jag alltid har lyssnat på.
Både Hofmästarn och Kapten Röd gör ju rytmer och beats och eftersom det är dom som har gjort musiken till skivan så är det inte så konstigt att det låter som det gör.

När får vi höra ett rent reggaesläpp?

- Jag hade faktiskt tänkt att skivan efter Ormar i gräset skulle bli en renodlad reggaeskiva men eftersom reggaefans började klaga på Ormar... och kräva det av mig blev jag förbannad och sket i det. Så jag vet faktiskt inte när det blir ett reggaesläpp. Jag skriver fortfarande i det formatet men jag vet inte.

Vem är Roffe Ruff?

- Hela idén med att vara anonym för att bli lämnad i fred blev lite av ett bakslag då jag inte hade räknat med att folk är så in i helvete nyfikna. De flesta fattar dock grejen och respekterar min önskan men det finns tyvärr folk som inte kan hålla sin hänt-i-veckan-gol-mentalitet i styr. Jag var väl naiv att tro att musiken var det viktigaste.

Du jobbar ihop med Hofmästarn. Hur är han?

- Precis som Kapten Röd är han otroligt ödmjuk och generös. Han är en extremt begåvad person som jag har den stora lyckan att kalla min vän. Vi jobbar väldigt bra ihop, Han har samma tempo som jag och lider inte av ömma tår. Panterparken EP var tänkt att bli en fyrspårs-EP från början och var aldrig tänkt som något annat än ett Myspace-släpp men ju mer vi drack tillsammans desto längre och större blev skivan.

Du släpper din musik gratis på nätet. Hur tänker du runt det?

- Eftersom det inte finns något rättvist sätt för en artist att tjäna pengar på sin musik (och då syftar jag inte bara på skivbolagsbovar utan även Spotify med sin ockerdeal) väljer jag att lura alla inklusive mig själv på vinsten. Jag skulle precis som alla andra vilja leva på min musik men tyvärr så innebär det att flänga runt i landet året runt för en minimum inkomst som inte väger upp valet att vara utan min familj. Min musik var aldrig tänkt att bli ett jobb.

Vad väntar nu? Turné? Promotion? Nya inspelningar?

- Det släpps en video på låten Aldrig mer snart, videon är regisserad av Hanna Elin. Det ska bli roligt att se vad hon har hittat på. Jag och Lil'Bubs har även planer på lite inspelningar och projekt nu när studion är igång igen. Tack till alla som donerade prylar förresten! Projekten är inget som jag kan snacka om nu. Just nu kommer jag att ta det lugnt ett tag. Panterparken tog ut sin rätt.

När tar Roffe av sig masken och visar sitt riktiga jag?

- Den dagen som jag tar av mig masken är Roffe Ruff död och begraven. Jag har ingen önskan att bli igenkänd. Ni behöver inte oroa er.

4 kommentarer:

Jonas sa...

Jag blev väldigt glad! :D roligt att det gick så fort! :)

Anonym sa...

tungt

Anonym sa...

Dom som verkligen älskar Roffe som jag gör ser till att inte snoka i vem han är!
Lyssnat på Roffe nästan varje dag i flera års tid och han gör mig så hel varje gång jag får höra hans sjuka texter och hans sjuka flow!
Finns ingen som lirar svensk hiphop som kan mäta sig till hans nivå.
Han kommer alltid vara nummer 1 i mina ögon och i mångas fler.
Tycker aldrig Roffe ska visa vem han är utan fortsätta släppa musik anonymt, det är en del varför han blir så spännande.
Vart sjukt ledsen när jag fick veta att han skulle lägga ned med musiken, men som tur var fick vi Roffe fans ett sista släpp "ingen kärlek" riktig tung låt som jag spelat om och om igen!
Roffe gör sin grej och den grejen är fett bra!

Anonym sa...

FAN I HELVETE OM HAN SKA SLUTA TAR NOG SJÄLVMORD