Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

11 juli, 2010

Etzia ger dancehall-kvinnan röst

Erica Haylett, känd som Etzia, släppte i veckan en singel, X Amount Ah Man. Rytmen är producerad av Mastah L medan själva sången är producerad Partillo. I utskicket nämndes att X Amount Ah Man var ett svar på en Million Stylez-låt (X Amount Ah Gyal). Bloggen ville veta vad det här handlar om, och Etzia berättar utförligt:

- X Amount Ah Man skrev jag för att göra en låt som gynnar damerna. Män har fått möjligheten att sjunga om de olika kvinnor de har, jag tyckte det var kul att göra samma för kvinnor ur ett humoristisk perspektiv. Humor är viktigt för mig när det gäller dancehall och jag gör ofta musik med glimten i ögat. Min karaktär för denna låt är en kvinna med pondus som tar för sig av livets goda utan att dissa ner andra kvinnor, vilket jag tycker är väldigt viktigt att visa då de flesta kvinnliga dancehallartister sjunger nervärderande texter till andra kvinnor, så bara positiva vibbar till alla damerna!

Hon berättar att också nästa låt kommer beröra kvinnor i dancehallen.

- Nästa låt jag kommer släppa heter Punny World Wide, och handlar om daggering, som är en överdriven sexuell dans i dancehallen där kvinnor visas mest som objekt och de går med på det. kollar man klipp på nätet är det många män som tar kort med mobiltelefonen mellan benen på tjejerna och de tillåter de. Jag tycker att de har tappat all självrespekt, så den låten riktar jag både till män och kvinnor som lägger upp sådan smygporr på Youtube. Upp med självförtroendet!

Här kan du höra låten X Amount Ah Man.

Inga kommentarer: