Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

05 juli, 2010

Recensioners betydelse

Liondub senaste skiva Connected har tagits emot fin inte bara av Svenska Reggaebloggen utan även av landets press. Bloggen har läst åtminstone fyra-fem recensioner som är mer eller mindre hyllande av bandet, produktionen och skivan. Men vad har recensionen för betydelse för artisten? Svenska Reggaebloggen mejlade till bandet och kapellmästare Lennart Wastesson svarade på frågorna.

Skivan Connected har tagits emot fint av många tidningar. Har det märkts på något sätt? Jag tänker på konsertbesök, hemsidesbesök, skivförsäljning etc.

- Vad gäller konsertbesök och antal besökare har vi nog inte sett så mycket av det ännu. Det vi märker när vi är ute och spelar är att folk i publiken kommer fram efteråt och säger att de verkligen gillar vår nya skiva. Det innebär ju att de har hört Connected innan konserten. Jag får en känsla av att vi har fler besök på hemsida, Myspace och Facebook än tidigare, men jag har ingen exakt statistik på det. Det är bara min maggropskänsla som talar. Vi har inte fått någon avräkning ännu gällande skivförsäljning.

Hur viktigt är det för er att få bra recensioner?

- Som band är det mycket viktigt att få bra recensioner. Det stärker självförtroendet och man har fått ett utlåtande från någon som inte är ens närmaste vän eller involverad i skivan eller konserten. Helst av allt vill man ju få lysande recensioner, men för mig känns det viktigaste att den som skriver är påläst och ger både läsaren och de som gjort skivan/konserten en bra helhetsbild. Ett extra plus i kanten får den recensent som kan genren, stilen och i Liondubs fall kan referera till mer exakt vilken stil vi har, vilka andra artister vi lyssnat på, hur våra tidigare skivor har låtit och så vidare.

Hur mycket läser du recensioner, som artist och låtskrivare?

- Jag har alltid läst recensioner av det jag har gjort. Jag är ingen som letar som en galning på nätet. Det är oftast någon annan i min närhet som tipsar mig på vad som skrivits och då går jag in och läser.

- Just för Connected känns det extra roligt att få bra recensioner för det har verkligen varit ett jättearbete med att välja ut låtar, göra förproduktioner, testinspelningar, skrivit om arrangemang, tagit bort låtar, skrivit helt nya låtar, ändrat tempon och stil. När vi var klara med inspelningen i Rub-a-dub var jag helt slut. Det kändes som om jag hade gjort allt så bra som jag som kapellmästare någonsin kunde från min sida. Det samma gäller för alla övriga i bandet. Vi spände strängarna till det yttersta på mycket koncentrerad och kort tid i studion. Jag tror att bästa resultat kan nås om man har lite begränsningar och press på sig. Känslan blir: "Nu eller aldrig" och inte "jag kan ta om det där solot eller den där insatsen en annan dag". Risken finns att inspelningen aldrig blir riktigt klar för det är alltid något som kan tas om och ändras, säger Lennart Wastesson och fortsätter:

- Internal Dread och jag har arbetat en hel del ihop i studion och vi är ganska lika på den här punkten. Det gäller alltid att försöka fånga nuet. Första tagningar är oftast de bästa. Efter tio tagningar har oftast det spontana och direkta polerats bort. Man tänker mer och lyssnar plötsligt på ett annat sätt. För ett band som Liondub tror jag det är oerhört viktigt att fånga stämningen och samspelet i bandet. Har man någon som Internal Dread bakom mixerbordet görs det bäst utan metronomer, click-tracks och att vi spelar tillsammans precis som vi gör när vi gör spelningar. Då gäller det att fånga nuet och göra sitt bästa. Connected är precis som alla gamla inspelningar gjordes. Man spelar tillsammans och presterar sitt yttersta.

- Jag var också riktigt nervös innan jag hörde de första mixarna. Sedan blev jag lugn. Nästa steg var att jag satte igång med att tänka ut låtordning på skivan och höra om någon låt inte höll måttet när alla låtarna var färdigmixade. Det är en lång process när lyssnande sker i köket, bilen, Ipod och i min hemmastudio. När slutresultatet är klart och man har skivan i sin hand gör man så klart jämförelser med andra skivor jag har gjort tidigare, andra plattor jag gillar och försöker sätta in den i ett större sammanhang. När jag lyssnar på Connected känner jag att jag hela tiden varit stolt och känner att vi gjort en skiva som kommer att stå sig över tiden. När sedan recensioner kommer från olika delar av Sverige med bara positiv kritik är det självklart ett kvitto och stoltheten växer ytterligare någon centimeter.

Vad är på gång annars sommaren 2010? Några spännande spelningar? Inspelningar i studio? Låtskrivande?

- För Liondubs räkning är det antal festivaler och spelningar under sommaren. Vi är bland annat bokade på Sthlm Reggae Fest sista helgen i augusti och det känns extra roligt eftersom det är det sista som händer med Mosebacke innan det byter ägare och stänger för ett halvår. Jag har haft fantastiska spelningar på Mosebacke så det ligger mig varmt om hjärtat, avslutar Lennart Wastesson.

1 kommentar:

Anonym sa...

Shit, det var då inte one-liners du fick till svar :D