Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

24 maj, 2010

Didgeridoo the reggay*

Trodde jag hört de flesta instrumenten i reggaen, men den här våren har jag bekantat mig med ett till: didgeridoon. Göteborgsbandet Johan & Djuret skickade över sin några månader gamla EP, Fingret i Luften. Det finns en gnutta Navid Modiri över egensinnigheten, och i övrigt bjuder de på en reggaeinfluerad musik. Jag kan inte riktigt specificera deras stil mer än så. För det är inte klassisk reggae utan något eget med influenser från jazz och energimässigt från kletzmer bitvis.

Och så den extra kryddan med didgeridoon. Den dominerar inte ljudbilden på något sätt, det gör Johans och Charlie Nyströms sång och Johans texter. Men den ligger där och är trevlig för örat. Erik Pihl är det som står för de tonerna.

Gitarristen Anders Winald berättar att det är ett band med blandad bakgrund.

- Från den skånska reggae-myllan kom bastonerna, från Teheran kom klaviaturet, från Norge kom skogstrummorna och från England fördes det in en klassisk skolad harpist.

Ytterligare ett intressant och ovanligt instrument i sammanhanget. Harpan spelas av Charlie Nyström.

Bästa spår på Fingret i Luften EP: titelspåret.

*För tydlighetens skull, rubriken syftar på Do the Reggay, första låten som innehöll ordet reggae (om än annorlunda stavat). Spelades in av Toots & The Maytals för 42 år sedan.

Inga kommentarer: