Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

04 maj, 2010

Jaqee - hittade sig själv i Kokoo Girl

Jaqee har varit en artist på mångas läppar under 00-talet, men för reggaepubliken dröjde det till 2009 innan det stora genombrottet kom. Då hade hon hunnit gå via Billie Holiday-tolkningar, hiphopkollektivet Blao och Bohuslän Big Band. Med skivan Kokoo Girl blev det festivalspelningar, framgångar utomlands och mer mediatid. Svenska Reggaebloggen tog kontakt med Jaqee för att pejla läget i dag.

Nu är det knappt ett år sedan Kokoo Girl släpptes. Sedan dess har du fått mycket uppmärksamhet hemma i Sverige men också utomlands. Vad säger du om hur skivan tagits emot?

- Det är alltid kul för en artist när det du gör reageras på. När jag började skriva på skivan för nästan två år sedan, så gjorde jag det ur ett stort personligt behov att grunda och hitta mig själv igen. Så för mig känns det verkligen upplyftande och kul att se just denna utveckling av mottagande, och att det är just dessa starka, drivande, personliga, känslomässiga berg- och dalbana som tagit mig där jag är idag. Jag är bara tacksam och glad över utvecklingen, säger Jaqee.

Är du färdig med Kokoo Girl nu eller kommer det fler singlar/videor?

- Det kan komma någon mer singel, men det är inte helt spikat om eller vilken det blir.

Vad händer med din framtida musiksatsning? Blir det en reggaeplatta till för att följa upp framgången eller byter du stil som du gjort så många gånger förr?

- Vet du vad? Jag vet inte. Det beror lite på var jag befinner mig i mitt liv. Jag ska försöka med att inte göra mig själv besviken med nästa platta. Det är det enda jag kan säga med säkerhet.

När får vi höra nytt material med Jaqee?

- Oj, ingen aning! Jag håller på med lansering av Kokoo Girl (som nu kallas Land Of The Free, red anm) i Frankrike nu, så det kommer inte att bli nåt nytt i år. Kanske ett samarbete eller något åt det hållet. Ny skiva kommer att dröja ett tag.

Du har varit nominerad till flera priser, och vunnit bland annat Maisha Awards. Vad betyder den typen av uppmärksamhet för dig?

- Maisha-priset var kul att få. Jag tror att det beror på att det kommer ifrån afro-Sverige. Att få priset kändes lite som "vi ser dig och backar dig i din musikaliska resa, så fortsätt". Det som kändes bra är just det att man lyfter fram afrosvenskar som förebilder för nästa generationen, vare sig det är affärsmän eller artister eller you name it.

1 kommentar:

Robert sa...

Verkligen skitsnygg design! Ser väldigt proffsigt ut :)