Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

18 maj, 2010

Skaffa festivalkoll del 6: SPHM

Klubbarrangören Somebody Please Help Me, SPHM, har varit igång i fem år. I morgon och på torsdag är det dags för en tvådelad vårfestival, en kväll med reggae och ska och en med folk och rock. Svenska Reggaebloggen tog kontakt med Martin "Frontman" Andersson på SPHM och fick veta historien bakom klubben.

- Den startade 2005 som en liveklubb på Tantogården i Stockholm, för att ge bra originalband en chans att få spela live. Jag ville skapa något som jag saknade som ung musiker, en scen, ett ställe för band och artister att mötas på och bli vänner. Jag har sammanfört oändligt många musiker som gjort skivor, spelningar, turnéer tillsammans och blivit bästa vänner efter ha spelat på min klubb. Sedan 2005 har det blivit 180 klubbtillfällen.


Var kom idén ifrån?

- Jag jobbade på Rubadub Studios i 2-3 år och fixade med skivomslag, PR, hemsidor och försökte lära mig ljudteknikerhantverket av Internal Dread. Rubadub hade en bra reggaeklubb, det ville jag också ha, så jag startade en egen fast med rock/blues/proggmusik som bas och enstaka reggaekväller. Första reggaekvällen var på Tantogården där Ital Skurk, Livelihood, Oskar Franzén och Champagne N Reefers spelade. DJ:er var Walle och Hugo Roots som på den tiden kallades Roots and Harmony (nu ingår de i 1 Blood Movement).

Ni kör en dag reggae och ska och en dag rock och folk. Hur kommer det sig?

- Jag älskar båda världarna och kan inte välja bort något, så det blir allt på två dagar, berättar Martin Andersson.

Vad kan du säga om årets artister?

- Bongo Brains är ett ofattbart kompetent band som kan lira allt! Nu är det reggae.
Bandet höjer stämningen i alla läger, dreadlocks-krigare och svennebanan dansar sida vid sida. Jag längtar redan.

- Fritjof & Familjen är reggae på svenska som svänger hårt och texterna betyder något. Välte nästan lokalen senast.

- Oskar Franzén har släppt en av de bästa skivorna senaste 30 åren, Den här går ut till alla. Har nog spelat flest gånger av alla på Club SPHM.

- Dick Diamond, 14-mannaarmén som anser att alla vill ha Dick! Många av mina bästa vänner ingår numer i DD-ensembeln så det är familjeträff när de spelar.

- Ljudsystemet 1 Blood Movement. Har varit med från början och har alltid levererat med ett stort leende och en enorm kärlek till musiken, avslutar Martin Andersson.

Folk/rockdelen av festivalen hålls 19 maj och ska/reggaedelen torsdag 20 maj.

Inga kommentarer: