Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

21 maj, 2010

Skaffa festivalkoll del 8: Uppsala

En av de händelse i Reggaesverige som Svenska Reggaebloggen skriver mest om är Uppsala Reggae Festival. I år firar festivalen 10 år. Oftast är det Yared Tekeste som får uppmärksamheten, men vid hans sida både privat och som arrangör står Adiam Kubrom. Nu är det Adiam som står i fokus och svarar på frågorna inför årets festival, som hålls 5-7 augusti.

Ni är två huvudarrangörer av URF. Vem gör vad?

- Yared och jag konfererar alltid om allt men när det gäller att verkställa håller var och en i sin uppgift. Till exempel artister har Yared fullt ansvar för i slutändan, jag har som uppgift att ta beslut om allt annat men här också tillsammans med Yared. Kort sagt, vi kompletterar varandra "all the time".

Nu har ni knappt tre månader kvar till tioårsjubileet. Vad är det för arbete som görs nu?

- Förutom att planera som vanligt så är det marknadsföring, materialbeställning, planering med funktionärer, möte med berörda myndigheter, ta emot och svara på anmälningar från både media och försäljare och sortera alla demor (det tar tid kan jag säga, men är roligt att höra på). Med mera.

Två stora artistsläpp har gjorts. Många som hör av sig till mig undrar varför artistsläppen kommer så sent i år. Vad är ditt svar på det?

- Artistsläppen är senare än vad vi lovar. Det beror på omständigheter som vi inte kunnat påverka själva. Då är det bättre att vänta än att gå ut med namn innan man är 110% säker på bokningen. Snart kommer affischerna tryckas. Då kommer inte alla artister vara klara, men de flesta.

När kommer nästa artistsläpp?

- Vi siktar att innan maj månads slut komma ut med några namn. Det är ständig diskussion med artistbokare. Alla detaljer måste stämma innan vi går ut, som jag sa tidigare.

Ungefär hur många akter (artister) kommer spela på URF 2010?

- Mängder av artister kommer att spela på URF 2010. Det blir inte färre än föregångna år och ingen kommer att bli besviken.

Hur kommer besökarna märka av att det är tionde festivalen som arrangeras?

- Besökarna kommer att märka resultatet av 10 års arbete, som innebär harmoni med alla berörda, med alla aktörer och det var dit vi ville komma, respekt och acceptans. Framför allt att vi orkade kämpa mot alla odds under alla dessa år och äntligen kommer vi att fira 10-årsjubileum tillsammans med alla reggae älskare. Det viktigaste för oss i år är att Yared klarade sjukdomen (efter förra festivalen blev Yared Tekeste svårt sjuk, reds anm) utan men och jag säger "Indeed Life is Great".

I höstas berättade Yared att Toots & The Maytals är en drömbokning. Går den i uppfyllelse 2010?

- Vi får drömma ett år till. Toots lider av flygfobi och det är inte lätt att komma runt den.

Hinner du se några uppträdanden på festivalerna eller är du upptagen med allt runtomkring?

- Ibland hinner jag se, men jag bli distraherad av min mobil som ringer hela tiden under festivalen. Jag gläder mig när jag se alla andra har roligt och jag är medveten att som arrangöre måste jag se till att besökarna trivs.

Adiam Kubrom avslutar med en nyhet, nämligen att tältet (lilla scenen) i år kommer ha warm up redan på onsdagen. Vilka som uppträder då är inte klart.

1 kommentar:

Anonym sa...

Toots vore så sjukt läckert. Han är ju i Europa då så extremt flygrädd lär han inte vara...den 5e är han inte uppbokad heller så please Yared gör ett försök!