Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

31 maj, 2010

Marinerad musik med Helt Off

Så snart nyheten hade läckt ut att Helt Off var långt gånget med skivplaner så har Svenska Reggaebloggen på olika sätt försökt få till en intervju. Nu, när Marknadens Soldat är purfärsk på skivdisken eller i din dator, så har det äntligen hänt. Sångaren Jens Resch, i hiphopsammanhang känd som Chords, har slagit sig ned vid datorns keyboard och svarat på frågor.

Det var release av nya Helt Off-plattan i onsdags. Hur är läget, Jens?

- Allt är bra. Skönt att vara hemma i Sverige igen och jävligt nice att ha lite ny roots på bordet.

Hur länge har du och Måns Asplund jobbat med plattan?

- Vi skrev och demade alla låtar vintern 2008-09 och sen stack jag tillbaka till Brooklyn, NY. Vi lät låtarna marinera ett år och spelade sedan in alla röster i vintras på Gula studion i Malmö. Effektiv tid kanske var 3 veckor men från första skrivna raden till släpp tog det typ ett och ett halvt år.

För oss lyssnare har ju Helt Off varit helt off i ett bra tag, sedan I Huset släpptes och efterföljande turné avslutades 2006. Vad var det som gjorde att ni ville väcka liv i det igen?

- Det har aldrig känts förlegat för oss. Vi jobbar båda två på många fronter men rootsen ligger alltid nära till hands. När vi började göra plattan så kändes det naturligt.

Är Helt Off fortfarande ett sidoprojekt eller kommer det bli fokus på reggaen nu?

- Jag har egentligen aldrig sett Helt Off som ett sidoprojekt. För mig har det bara varit musik. Men självklart så fokuserar vi på reggae nu med ny platta och allt.

Hur tycker du att soundet är på Marknadens Soldat jämfört med I Huset (2006)?

- Jag tycker att vi har behållit samma känsla som innan men att soundet har blivit lite mer slipat. Som allt annat så känns det som om man blir bättre ju mer man utövar något. Den stora skillnaden är väl att Måns har lagt alla trummor live till denna plattan istället för att programmera allt och att all sång spelades in på fyra dagar. Det gav det hela ett mer enhetligt sound. Jag tycker också att det låter rootsigare. Tempot har saktats ner lite och arrangemangen känns luftigare än innan.

Har ni jobbat något annorlunda med den här plattan?

- Som sagt, vi gjorde demor av alla låtar innan vi spelade in färdiga versioner, det har vi aldrig gjort förr. Sen har vi även jobbat mer över nätet i och med att jag har varit i Brooklyn och Måns i Sverige. Vi har också med andra musiker på plattan. Måns Mernsten kom in och blessade oss med lite keys på några låtar och bröderna Lindgård hookade upp lite blås. Innan har vi inte haft några musiker som gjort overdubs. Den stora skillnaden var att vi lät låtarna marinera istället för att spela in dem färdigt när de skrevs. Det gjorde att låtarna kunde ändra form lite och att man kunde låta dem sjunka in innan slutgiltig inspelning. Att lägga alla röster på fyra dagar knöt också ihop låtarna/soundet på ett sätt som vi inte har gjort innan.

En intressant sak som jag noterat är att du ska köra som både Chords och Helt Off i Borlänge på Peace & Love. Hur kommer det sig att det blev så?

- De ville boka båda akterna helt enkelt. Jag är alltid down med att spela så mycket som möjligt så det var perfekt.

Betyder det att du har nytt Chords-material på gång också?

- Jag har jobbat på ett gäng nya låtar under våren och hoppas kunna spela in en ny platta när jag kommer tillbaks till Brooklyn i höst. Jag siktar på att släppa en ny Chords-platta 2011.

Något annat sidoprojekt? Bloggen har tidigare skrivit om din medverkan på Styrelsens EP.

- Jag har jobbat med Styrelsen lite och även med Savage Skulls från Stockholm. Sedan har jag jobbat på en EP under namnet Sprinkle Juice som går i den elektroniska funkens tecken, den hoppas jag kommer ut efter sommaren. De senaste åren har jag producerat jävligt mycket också så jag håller på att sy ihop några låtar med såväl svenska som amerikanska rappare. Men i sommar är det Helt Off som gäller.

Vad blir det för turné med Helt Off 2010?

- Lite festivaler och några klubbgig. Förhoppningsvis dimper det ner ett par till medan vi är ute och spelar. Det blir classic roots och förhoppningsvis kan vi baka in en blåssektion i slutet av sommaren.

Hur många spelningar har ni tänkt er i sommar/höst/vinter?

- Just nu har vi en 10-12 stycken men förhoppningsvis blir det några fler. Sen vill jag försöka få ihop en höstturné till månadsskiftet oktober-november. Vi får se vad som händer.

Inga kommentarer: