Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

25 maj, 2010

Ismael uppmärksammar dancehallen

Många drar sitt strå till stacken för att uppmärksamma reggae i olika former. En som lockar många är Ismael Senton. Han bildade en grupp på Facebook för dancehall i Sverige och gruppen har fått så många medlemmar som 1 500 på knappt tre månader. Ismael, DJ på fritiden, är frispråkig i sin syn på svenskarna och roots reggae kontra dancehall.

Hur kommer det sig att du bildade Dancehall Fans Sweden?

- Personligen är jag en stor fan av dancehallmusiken och jag märkte att det finns obeskrivligt många som mig där ute. Just nu är Facebook stort och populärt hos alla så därför bestämde jag mig för att starta gruppen just där då det är en bra reklamkälla, om man nu kan kalla det så.

Vad har du själv för koppling? Spelar du? Har du spelat?

- Jag kallar mig själv "dancehallexpert". Jag kan mycket för att bo här i Sverige, ett land som har en liten dancehallscen, om jag säger det på det viset. På fritiden är jag DJ under namnet Selecta X-lent.

Vad tycker du om den svenska dancehall-scenen?

- Personligen tycker jag den svenska dancehallscenen är ganska "tom" men den utvecklas enormt med tiden. När dancehallen börjar ta sig in i den nya svenska generationen så kommer den utvidga sig ännu mer. Med nya generationen så syftar jag på folk i min ålder, från 13-25 år.

Vad har du för ambition med ditt lobbande för dancehall?

- Min ambition är att sprida musiken i Sverige till fler som kanske inte har fått chansen att uppleva en sådan grym musik med härliga rytmer.

Svenskarna känns generellt som mer roots reggae än dancehall. Vad är din bild?


- Jag har samma bild men hoppas att den förändras med oss då som är den nya generationen. Det är vår uppgift att presentra dancehallmusiken till de äldre som är vana vid roots reggae-hits från bl.a Bob Marley.

Håller det på att svänga till dancehallens fördel?

- Ja då, absolut. Dancehall är den moderna reggaen för den yngre generationen.

Nyligen så stod Serengeti i TV4:s morgonprogram och spelade sin dancehall.
Vad tror du den typen av uppmärksamhet betyder?


- Jag missade tyvärr sändningen men jag tycker att det är en härlig känsla och jättepositivt för oss alla som gillar dancehall. Kul att den till och med spelades och visades på en svensk TV-kanal. Detta visar att vi alla som gör reklam eller gillar dancehall här i Sverige är på rätt väg.

Om du fick önska en dancehall-artist till Sverige i sommar, vem skulle det i så fall vara?

- Jag skulle jättegärna vilja att Vybz Kartel eller Busy Signal kom till Sverige. De två är absolut oslagbara.

9 kommentarer:

Mk junior Boss sa...

first! Good job Isse fortsätt och lycka till
bästa hälsningar Mk junior@fb

Samuel sa...

för han var ju den förste som gjorde en sån grupp också, haha snacka om snodd idé :)

Prince Herring sa...

Varken han eller jag har påstått att han är först. Däremot tycker jag att han imponerar genom att få ihop 1 500 fans på tre månader.

Helena Rus... :) sa...

Fortsätt me d du gör!! Du uppskattas tro mig!!!

Prince Herring sa...

Tack Helena! Hoppas jag inte lät sur eller sårad, för det var verkligen inte vad jag kände. Ville bara sakligt påpeka min orsak till val av intervjuperson. :)

Samuel sa...

nejnej det va inte så jag menade:) jag diggar denna bloggen stenhårt och att få ihop 1500 på 3 månader är grymt! det va inte att jag skulle låta sur över det jag skrev:)

Anonym sa...

Har personligen aldrig hört talas om Selecta X-lent, men du valde alltså att intervjua honom pga att hans Facebooksgrupp fått 1500 medlemmar på tre månader?
Då kan jag tipsa om en kille som kallar sig ROXS på Skawars, han lägger upp andras låtar på Youtube ackompanjerad av en töntig grfik i rött, gult & grönt, han har säkerligen lagt upp uppemot 1500 st vid det här laget också.

Anonym sa...

hehe läs någran..står knappt 3 månader och jag kan personligen säga att gruppen är 50-60 dagar gammal :-)

Prince Herring sa...

Det är väl ändå en intressant vinkel? Förstår inte varför det ska röra upp så mycket känslor. Normalt kommer det inte kommentarer alls men just den här texten hamnar i ett annat fack. Märkligt.