Besök svereggae.se istället!

Kära läsare. Nu är sajten svereggae.se i skarpt läge. Det återstår en del putsande och ni kan räkna med att det händer en del förändringar de kommande veckorna, men nu är jag såpass nöjd med sajten att jag släpper ut den. Det här betyder att svenskreggae.blogspot.com inte uppdateras och ni ska istället besöka svereggae.se för nyheter. Hela arkivet härifrån är överflyttat. Hoppas ni kommer trivas på nya adressen! :)

19 maj, 2010

Ur arkivet: The Streamers

Svenska Reggaebloggen kände inte till bandet The Streamers förrän tills alldeles nyligen. Då marknadsförde bandet sig självt med att låten Summer Night skulle bli årets sommarplåga. Man gjorde marknadsföringen på Skawars. Jag trodde att bandet nyss gjort klart sin skiva men det visade sig ha släppts redan förra året. Skicka, så recenserar vi, meddelade jag bandet och nu är det sanningens ögonblick.

The Streamers är ett tio personer starkt skaband från Göteborg/Borås, men det är inte ett renodlat skaband utan influenserna från pop och rockabilly är tydliga. Det finns även roots reggae inblandad i musikmixen. Skivan This Is The Last Day Of My Life (2009) är bandet debutalbum. Det är musik att bli glad av men det är inte den mest klockrena ska/reggaen. Crossover till andra genrer kan bli lyckat eller landa mittemellan. Flera låtar hoppar jag över efter några lyssningar medan andra låtar fastnar. Long Long Time och Make It Happen är låtarna som jag fastnar för. Long Long Time i klassisk skaskrud, Make It Happen är långsammare och mer åt rocksteadyhållet.

Om man gör som jag gör, plockar bort de allt för rockabilly-aktiga låtarna (som man förstås kan gilla, men den genren är inte Prince Herrings) så får du ihop en samling fina skalåtar att spela. Summernight blir inte årets sommarplåga som bandet hoppas på.

Vill passa på att uppmärksamma bandets skivbolag AMTY också. Det började som ett ska-fanzine tidigt 1990-tal, långt före bloggarnas tid. Så småningom blev det ett skivbolag och i dag finns det 14 skivor i katalogen, varav The Streamers är den nyaste. Fanzinet/skivbolaget har också en postordershop med i dag nästan 1 600 artiklar i.